Nieuwe mondverzorgingsproducten van Laugeman voorkomen operatief ingrijpen

  • 21 maart 2012
  • -Reacties

De vader van Frederique Laugeman is al ruim 30 jaar tandarts en investeerde veel tijd en energie in het zoeken naar een behandelmethode voor parodontitis. Bij geen of te late behandeling van deze bacteriële infectieziekte zul je je tanden en kiezen uiteindelijk verliezen. Een operatie was de enige manier om dat te voorkomen, tot de Tilburgse tandarts een oplossing vond. De nieuwe mondverzorgingsproducten van Laugeman bestrijden de ontstekingen in de mond, zonder dat daar operatief ingrijpen voor nodig is. Daarmee is de reeks producten de enige in zijn soort. Innovatieadviseur Ingrid Relou van Syntens Innovatiecentrum zag volop kansen voor deze innovatie.

Parodontitis

 “Parodontitis is een ernstig probleem,” legt Frederique Laugeman uit. “Als de aandoening niet tijdig wordt onderkend en behandeld, kan dat leiden tot verlies van tanden en kiezen. Ook is het vaak de oorzaak van slecht ruikende adem. Er is echter nog geen andere behandelmethode dan een operatieve.” Voor cliënten kostbaar en vooral erg ingrijpend. Zij eindigen aan de antibiotica, met aangedaan tandvlees en tanden die na verloop van tijd vaak getrokken moeten worden. Met de nieuwe behandeling van Laugeman verhelpen de mondverzorgingsproducten de mondkwaal zonder operatie. Tegelijk bestrijden ze de bacteriën die de slecht ruikende adem veroorzaken, in plaats van dat alleen de geur wordt gemaskeerd zoals bij reguliere mondspoelmiddelen.

Design Pressure Cooker©

Frederique Laugeman is sinds 2008 actief in de praktijk van haar vader en raakte overtuigd van de potentie van de producten. In oktober 2010 richtten zij samen Laugeman Oral Care op om deze producten in de markt te gaan zetten. Relou hielp Laugeman bij het verfijnen van het businessplan en fungeerde als klankbord over ondernemerschap. Naamsbekendheid en autoriteit opbouwen leek op dit moment de meest logische vervolgstap voor het bedrijf, dat nog meer innovatieve plannen heeft. Laugeman: “We wilden graag een spuit op de markt brengen met onze nieuwe technologie die bovendien hygiënischer is in het gebruik dan de klassieke spuit. Kostentechnisch bleek dat voor ons helaas nog niet haalbaar, maar we wilden het plan ook niet zomaar laten varen.”

Relou adviseerde om in plaats van een nieuwe spuit te ontwikkelen, de klassieke spuit te vullen met het nieuwe product. De verpakking bood ook voldoende mogelijkheden om zich te onderscheiden. Vandaar dat ze Laugeman voorstelde om deel te nemen aan een DPC (Design Pressure Cooker) die Syntens organiseerde. Tijdens deze sessie wordt een ontwerper aan een MKB-er met een ontwerpvraag gekoppeld en op het eind moet er een concreet idee worden gepresenteerd. Succesvol, zo bleek ook voor Laugeman. De ondernemer kwam thuis met een concept voor een nieuwe hygiënische en praktische verpakking voor de spuit. Deze is inmiddels bijna klaar voor marktintroductie.

Innovatief succes

Relou nam contact op met collega-adviseur José de Bruijn van Syntens, die actief betrokken is bij de Shell LiveWIRE Award 2011. De Bruijn ondersteunde Laugeman bij de voorbereidingen waardoor Laugeman Oral Care een nominatie binnensleepte.

In de tussentijd werkt het bedrijf verder aan het verfijnen van de distributiekanalen en het ontwikkelen van nieuwe innovatieve oplossingen. Laugeman verwacht met de nieuwe mondverzorgingsproducten de komende drie jaren elk jaar minimaal een verdubbeling van de omzet de behalen. In de toekomst is het mogelijk dat ze ook de weg naar buitenlandse markten vinden. Frederique Laugeman is blij met de inspanningen van Syntens Innovatiecentrum: “Ik wist niet wat ik van de adviseurs kon verwachten, maar elke keer dat we overlegden hadden ze weer nieuwe input of kwamen met nieuwe ideeën. Zonder contact met Syntens hadden we niet eens geweten van LiveWire en waren we dus ook niet genomineerd. Ik ben blij verrast met de input van de adviseurs.”

Meer informatie

www.laugeman.nl
www.mondverzorging-laugeman.nl

Laugeman