Innovatie in Educatie: Syntens helpt versnellen in educatie met en door ondernemers

  • 31 mei 2012
  • -Reacties

Op woensdag 23 mei 2012 organiseerde Syntens Innovatiecentrum in samenwerking met Shell LiveWIRE in Amsterdam de eerste bijeenkomst voor ondernemers die actief zijn in de sector van educatie en training. Het doel van de middag zijn nieuwe verbindingen en ontmoetingen met collega-ondernemers. Bovendien biedt deze middag een programma met inspirerende presentaties en passie-pitches over de toekomst en innovatiekansen in educatie. Patrique Zaman van StudentDocent en Serge Bueters, oprichter van LearnNXT,  laten het publiek delen in hun ervaringen. Ook zijn er vijf verschillende ondernemers die een passie-pitch houden. De middag wordt afgesloten met een netwerkborrel waar de bijna 40 aanwezige ondernemers de kans krijgen om uitgebreid te netwerken en ook de mogelijkheid hebben om samen op zoek te gaan naar nieuwe innovatiekansen binnen de educatiesector.

Video sfeerverslag



Het programma begint met een welkomst met koffie en thee. Dit is meteen de eerste mogelijkheid voor de ondernemers om contact met elkaar te zoeken en ideeën uit te wisselen. Elke ondernemer was enkele dagen eerder gevraagd een korte introductie van zichzelf op papier te zetten, zodat het tijdens de borrel in een oogopslag duidelijk is waar de ondernemers naar op zoek zijn, én wat ze zelf aanbieden. Er blijkt een diversiteit te zijn van vraag en aanbod van de ondernemers, variërend van het zoeken naar investeerders, partners, goede gesprekken en actuele ontwikkelingen in de educatieve sector.

Modern ondernemerschap

Niels Floor van Shapers opent de bijeenkomst met een welkomst woord en wijst ons direct op drie kernpunten van “modern ondernemerschap”. Deze punten zijn: 1. Verkopen wordt verbinden, 2. Tegen elkaar wordt met elkaar en punt 3. Klein wordt groot. Deze punten duiden voornamelijk op het opbouwen van een duurzame band, het samen beter worden, en de uitstekende huidige tijd voor kleine ondernemingen vanwege hun grote flexibiliteit. Ook duidt hij op het belang van openheid tijdens deze dag, want vertelt hij: “Openheid is tot nu toe de grootste kracht van de kenniskring geweest”.

Verandering kán

Daarna geeft hij het woord aan Patrique Zaman van StudentDocent. Hij begint met de boodschap dat er iets moet veranderen in de educatie, maar dat er voornamelijk ook iets kán veranderen. Zaman: “Iedereen heeft altijd iets te zeggen over onderwijs. Tijdens mijn reis in Afrika kwam ik er achter dat ze ook daar een sterke mening hebben over onderwijs. Maar hoewel ze in Afrika dromen van goed onderwijs, hebben ze daar echter de mogelijkheden niet om dat aan te bieden. Wij in Nederland hebben die mogelijkheden echter wél maar het systeem is vastgeroest en gegijzeld.”

Geenschool

Volgens Zaman is er op dit moment geen evolutie in scholen. Ze kunnen niet, zoals bedrijven, failliet gaan. Zijn boodschap is dan ook: “Durf de zoektocht aan te gaan”, en dit is exact wat hij met het initiatief ‘Geenschool’ gedaan heeft. Een week lang kregen ze een carte-blanche van de rector van het zeer conservatieve Gregorius College in Utrecht. Tijdens deze week hebben ze allerlei vernieuwende ideeën een podium gegeven. Zaman vervolgt: “Het was deze week niet ons doel om het beste onderwijs te geven, maar juist om te experimenteren, een zoektocht.” Hij omschrijft de week als een groot succes, waar ook leerlingen die vastgeroest zaten in het huidige systeem helemaal los kwamen en excelleerden in hun eigen projecten.

Lagere distributiekosten

Serge Bueters, oprichter van LearnNXT Ventures komt vervolgens aan het woord. Zijn presentatie richt zich op het perspectief van investeerders op bedrijven met educatieve technologie. Zo ziet hij op dit moment kansen voor investeerders. Bueters:  “Waar distributeurs op dit moment zorgen voor ongeveer 30% van de totale kosten, zijn de distributiekosten van digitale producten nagenoeg 0%. Wanneer deze distributiekosten verdwijnen blijft er geld over dat elders geïnvesteerd kan worden.” Ook benadrukt Bueters het belang en de invloed van ouders en de stijgende uitgaven aan bijlessen in dit geheel. Bueters: “De educatieve sector zal als investeringsmogelijkheid niet voor iedereen aantrekkelijk zijn. Het is namelijk niet de weg van het snelle geld. Het bied daarentegen wel mogelijkheden voor stabiele groei op lange termijn.”

Ondernemerschap in het onderwijs

De presentatie van Bueters komt voor Jille Sol, business modeler, als een ware eye-opener: “Er blijkt veel meer ondernemerschap in onderwijs te zitten dan ik in eerste instantie dacht. Als er zelfs een investmentbanker over de mogelijkheden van onderwijs vertelt blijkt dat er zeker geld te halen is. Dit geeft aan dat er echte groeimogelijkheden zijn”.

IPC regeling

Vlak voor de pauze is het woord nog aan Jacqueline de Theije van Syntens i.s.m Paul Vermeulen met de boodschap dat er bedrijven gezocht worden voor een IPC, innovatie prestatie contract. Dit heeft als doel een cluster voor innovatie te vormen, want vertelt zij: “Er kan veel meer dan op dit moment het geval is.” Geïnteresseerden gaan in de pauze direct met deze adviseurs rond de tafel voor meer informatie.

Passie-pitches

De passie-pitches beloven passie over ondernemerschap en over onderwijs en worden gehouden door vijf verschillende ondernemers:

  • Martijn Broeren van Passionair bijt het spits af met zijn pitch over passiedrijfveren en de boodschap dat kinderen zo lang mogelijk zichzelf moeten kunnen zijn om op die manier de intrinsieke motivatie te bevorderen.   
  • Rob Folkers van Kiper4kids benadrukt dat onderwijs moet beginnen bij het kind, en dat er verwondering gebracht moet worden. “Betrek de kinderen in wat je doet, geef ze eerst de vrijheid voor ideeën en breng daarna pas kaders aan”.
  • Marcel de Leeuwe van onderneming Leerbeleving die e-learning naar een hoger niveau wil tillen staat vol enthousiasme voor het publiek.
  • En Rudi van Hout en Sander Gendron van Sandertoys vertellen over hun online leermiddelen- en methoden, een digitale ‘speeltuin’ met audio en video als toegevoegde waarde.
  • De laatste pitch is van Jaap Gerretsen van QLVR BV die inspirerend spreekt over de digitale leerlijn ‘de muziekbus’, waar kinderen spelenderwijs de kans krijgen om muziek te ervaren en te maken.

Netwerkgelegendheid

Bij de borrel na afloop wordt er hard gehoor gegeven aan de netwerkgelegenheid. Van elke ondernemer hangt er opnieuw een document waar duidelijk te zien is wie naar wat op zoek is, en wat een ander te bieden heeft. Zo is Stella Ruhe van onderneming ‘Beeld bij de hand’ op zoek naar samenwerkingsverbanden om het belang van beeldende kunst duidelijk te maken. Ruhe: “Door de crisis merk ik dat veel mensen van mijn methode afhaken, niet omdat ze het niet goed vinden maar vanwege een geldkwestie. Door middel van samenwerkingsverbanden hoop ik meer druk te kunnen uitoefenen en het belang van beeldende kunst aan te tonen”.

Zeer geslaagde dag

Dik Diepeveen van Dsys IT spreekt van een zeer geslaagde dag: “Hoewel deze dag een iets ander publiek trekt dan mijzelf is er zeker sprake van overlap. De ideeën die hier langs komen ga ik zeker ook gebruiken in mijn eigen projecten.”

Tags: