Wat kost een serious game eigenlijk?

  • 04 juni 2012
  • -Reacties

Door Martijn van Gogh - Serious games wekken steeds vaker de interesse van voorlopende ondernemers in sectoren als health, onderwijs en overheid. Gepaard aan dit ongebreideld enthousiasme komt echter ook direct de vraag ‘maar wat kost een serious game eigenlijk’? Laurent Auneau van het Franse gamebedrijf Cubbuses Interactive kreeg bovenstaande vraag zo vaak dat hij er ‘completement fou’ van werd. Hij bedacht daarom een simpele formule, waarmee opdrachtgevers zelf een prijsindicatie kunnen berekenen!

E-Virtuoses

Tijdens E-Virtuoses, een prachtig internationaal congres rond serious games, simulaties en gamification dat in Valenciennes werd georganiseerd door de franse CCI (kamer van koophandel), stond in een panneldiscussie de vraag centraal wat een serious game kost. Één van de pannelleden, Jurriaan van Rijswijk van de Game 4 Health Foundation trok de stoute schoenen aan en ging zelf op onderzoek uit. Als jurylid van de game-awards vroeg hij de 15 genomineerden naar de ontwikkelkosten van hun game. Die bleken een vrij grote range te hebben van 20 k tot 800 k, waarbij het gemiddelde rond de 290 k lag. Met andere woorden, daar wordt je dus ook niet veel wijzer van.

Belang

Van Rijswijk hamerde er echter op dat vooral van belang is wat serious games opleveren. Hierbij nam hij als voorbeeld de zorgsector. Ieder jaar sterven er in Nederland 1700 mensen ten gevolge van medische missers. Dit is ruim 2 keer zo veel als er in het verkeer aan doden valt te betreuren! En in bijvoorbeeld de vliegtuigindustrie is het volledig geïntegreerd dat piloten verplicht uren moeten draaien in een flightsimulator. Ter vergelijking; in het vliegverkeer vallen wereldwijd per jaar gemiddeld ‘slechts’ ongeveer 820 doden. Toch staat het gebruik van serious games en simulatie in de zorgsector nog in de kinderschoenen en valt er dus veel winst te behalen. En dit terwijl onderzoek heeft ook aangetoond dat gamende chirurgen 37% minder fouten maken dan hun niet gamende collega’s doordat de oog-handcoördinatie beter ontwikkeld is. Daarbij werken deze game-chirurgen ook nog eens 27% sneller. Een bijzonder resultaat dus!

Kosten

Goed, interessant, maar nog steeds geen antwoord op de prangende vraag ‘wat kost een serious game?’. Daarom nu snel naar de Franse vuistregel/formule van Laurent Auneau. De formule luidt als volgt:
Kosten = J  x (T + Q + L), waarbij:
J = Soort spel
T = Gebruikte technologie
Q = Gewenste kwaliteit
L = Aantal uur gameplay

Om de lengte van dit verhaal enigszins binnen de perken te houden, verwijs ik graag naar een linkje waar (weliswaar in het Frans) in detail wordt uitgelegd hoe de formule gebruikt kan worden.   Een kleine eerste proef op de som (hoewel statistisch uiteraard volledig onbetrouwbaar) in het pannel bleek verrassend goed te kloppen met de realiteit! Dus toch maar even rekenen.

Martijn van Gogh is innovatieadviseus bij de Kamer van Koophandel en begeleidt en adviseert dagelijks MKB-ondernemers in de creatieve industrie.

Martijn van Gogh

Martijn van Gogh

Tags: