Groots ondernemerschap tijdens High Growth Forum 2012

  • 20 juni 2012
  • -Reacties

Op maandag 18 juni 2012 vond de negende editie van het High Growth Forum plaats. Port4Growth organiseert jaarlijks hét evenement voor snelgroeiend Nederland en dit jaar stond de dag in het teken van ‘De weg naar topprestaties’. Topondernemers Tom Coronel, Monique Ansink, Claudia Willemsen, Jaqueline Zuidweg en Marc Muller deelden hun ervaringen en visies van het ondernemerschap. Daarnaast is er tijdens de ‘Growth Marktplaats’ en de ‘Growth Masterclasses’ volop gelegenheid om andere ondernemers en partners te ontmoeten en ideeën, ervaringen en visies met elkaar uit te wisselen. Directe matches worden ter plaatse verzorgd door Syntens Innovatiecentrum die vraag en aanbod van ondernemers direct met elkaar in verbindt.

Filmverslag

Positief denken

Dagvoorzitter Henk van der Steen, fulltime improvisator en trainer, opent de dag. Met komische hand-oog coördinatie oefeningen benadrukt hij het doorzettingsvermogen van de ondernemers en weet de zaal in een luchtige en enthousiaste sfeer te brengen. Joop de Jong, de directeur van Port4Growth, spreekt vervolgens de wens uit om deze dag echt als een live forum te zien waar ondernemers elkaar ontmoeten en samenwerken. Ook geeft hij een aanleiding tot positief denken: wereldwijd is het BNP in 2004 tot 2011 harder gestegen dan in de jaren daarvoor. Hij benadrukt dat deze groei wereldwijd is en dat er daarom juist ook grote groeikansen buiten Nederland zijn.

Groei in Nederland

Directeur Ondernemerschap bij het Ministerie van EL&I, Rinke Zonneveld, geeft daarna zijn visie op groei in Nederland. Hij geeft aan dat het specifiek de groeiondernemers zijn die in ons land voor de grootste economische groei zorgen. Met 200 snelgroeiende ondernemers in de zaal bevinden wij ons dus in goed gezelschap. Ook Zonneveld benadrukt nogmaals de groeimogelijkheden in het buitenland waar op dit moment 400 diplomaten klaarstaan om Nederlandse ondernemers te helpen. Volgens de meest recente gegevens is Nederland het meest ondernemende land binnen de EU. Nederlandse ondernemers moeten de kansen die er momenteel zijn aangrijpen.

Groei-ondernemers

Claudia Willemsen (Founding Mother en Creative director van Kleertjes.com) en Jeroen Quaegebeur van Mentha Capital staan als groei-ondernemer op het podium. Self-made entrepreneur Claudia Willemsen is vanwege de explosieve groei in een rollercoaster van ervaringen terecht gekomen. Ze omschrijft zichzelf als een ‘eenzame musketier’ en vertelt dat ze daarom zocht naar zekerheid en een strategische partner. Zij verkocht haar bedrijf aan de investeerder Mentha Capital. Tijdens de presentatie bespreekt zij de voor en nadelen van de overgang naar een externe investeerder. Ondernemers uit de zaal lijken overwegend huiverig, maar Willemsen benadrukt dat dit voor haar een zeer goede stap is geweest. Het bedrijf heeft dankzij de investeerder de mogelijkheid om door te groeien. Daarbij functioneert Mentha Capital als een uitstekende strategisch partner. Willemsen is nog steeds voor 33,3% aandeelhouder van kleertjes.com en is op dit moment als Creative Director geen eenzame musketier meer, maar een van de  drie aandeelhouders van kleertjes.com.

Kennisdelen is kracht

Ook Monique Ansink, directeur van Excellent Products staat als groeiondernemer voor het publiek. Zij wil niet alleen over haar successen vertellen, maar juist ook de zaken die fout zijn gegaan met de aanwezigen delen. “Want,” zegt Ansink: “Kennis is macht, maar kennis delen is kracht.” De eerste les van Ansink gaat over de uitkoop van haar compagnon, waarmee ze voorheen 50/50 eigenaar was van het bedrijf. Terwijl zij de ambitie had om te groeien wilde de andere eigenaar niet investeren, maar juist cashen. Inmiddels heeft ze haar compagnon uitgekocht en waarschuwt ze de aanwezige ondernemers om nooit een 50/50 aandeel af te spreken.

Durf

Ze heeft ook praktische tips voor ondernemers die willen opereren in het buitenland. Volgens Ansink moet je echt weten wat er in een land speelt en ze raad de ondernemers daarom aan om daadwerkelijk met een koffer het land in te gaan en eerst te kijken wat er allemaal te doen is. Ze duidt hier specifiek op simpele dingen zoals bijvoorbeeld een bezoek aan de supermarkt. “Pak je koffer en durf,” is haar advies.

Verbindingen

Tijdens de eerste pauze merk je aan het geluid dat er daadwerkelijk 200 ondernemers aanwezig zijn. Er wordt druk contact gelegd en ondernemers leggen ter plaatse nieuwe contacten en geven hun reactie op de presentaties. De ondernemers verzamelen ook bij het ‘Verbindingen punt’ van Syntens Innovatiecentrum waar concrete vragen van ondernemers naar specifieke kennis en skills worden gematcht aan ondernemers die eerder al aangegeven hebben wat ze aan kennis en skills in huis hebben. Vraag en Aanbod worden direct gelinkt en ter plaatse worden ondernemers met elkaar in contact gebracht.

Masterclasses

Na de pauze staat de eerste Masterclasses op het programma. De ondernemers hebben de kans om uit 7 verschillende Masterclasses te kiezen met elk een verschillend thema. Zo is het Ruud van Vessem die tijdens de Masterclass van Philips spreekt over succesvolle continue innovatie op alle fronten. Hij stelt dat innovatiekracht een van de kernprocessen van een onderneming is en dit het deel is waarin succesvolle bedrijven zich onderscheiden van de rest. Hij zegt: “Stop dat innovatie toeval is en zorg voor continuïteit van innovatie.” Tijdens zijn presentatie spreekt Van Vessem over de verschillende innovatie-typeringen en innovatie-doelen. Daarnaast is hij van mening dat de huidige uitgaven aan R&D in Nederland uitgedrukt in een percentage van het BBP op dit moment te laag zijn om in de toekomst succesvol te zijn. Tot slot stelt hij dat innovatie niet alleen weggelegd is voor grote bedrijven, maar dat juist ook MKB-bedrijven baat hebben bij continue innovatie.

Ondernemen is emotie

Jacqueline Zuidweg is zakenvrouw van het jaar en directeur en eigenaar van Zuidweg & Partners. Ze vertelt dat ze haar beste beslissingen heeft genomen in tijden van emotie en dat ondernemen zelf ook emotie is. Ook meent ze dat we nergens leren wat we moeten doen als we fouten maken. Maar juist van je fouten kun je leren. Ze is daarom ook altijd dankbaar geweest voor ‘tegenwind’ aangezien ze anders nooit tot haar huidige inzichten was gekomen. Zo vertelt Zuidweg: “De rode draad is dat wanneer je tegenwind hebt, je dit altijd moet delen met anderen. Dit is namelijk de eerste stap naar een oplossing. Ga de confrontatie met je angst aan.”

Creatieve vrijheid en groei

Marc Muller, CEO van Emesa B.V. en bekend van o.a. VakantieVeilingen.nl. vertelt hoe zij de markt aan het veranderen zijn met hun ‘consumer generated pricing’ op de website van vakantieveilingen.nl. Met het loslaten van de kostprijs boeken ze nu grote successen: van 6.000 veilingen in 2007 zijn ze gegroeid naar 1.805.000 veilingen in 2011. “Vakantieveilingen.nl is een spel wat goed op elkaar afgestemd moet worden en waar spelregels essentieel zijn.” vind Muller. Hij geeft de aanwezigen een kijk in de creatieve vrijheid van zijn onderneming waar iedereen de kans krijgt ideeën uit te werken.

Samenwerken

De ondernemers verzamelen zich opnieuw en schuiven aan bij een van de acht verschillende Masterclasses waaruit zij kunnen kiezen. Marcel van Beek presenteert de Masterclass van Nobel en bespreekt of samenwerken een optie of een must is. Hij praat over het veranderen van onze wereld en het belang van samenwerken. Hij geeft verschillende redenen om te gaan samenwerken en ook doorloopt hij de verschillende fasen van een samenwerking. Daarbij benadrukt hij dat openheid in samenwerking essentieel is om tot een goed resultaat te komen.

Roots in de racewereld

Tot slot is het autocoureur, medeoprichter en CEO van Create2Fit én Nederlandse e-commerce professional van 2011 Tom Coronel die de laatste presentatie van de dag geeft. Hij is met Create2Fit op avontuur en vertelt dat de roots van zijn onderneming afkomstig zijn uit de racewereld. Snelheid, competitie en aanpassingsvermogen staan zowel in de racewereld als bij Create2Fit centraal. “Het gaat om minimale verschillen en als je ergens goed in wilt worden moet je daarom nét dat beetje extra doen en daarom is passie essentieel,” vertelt Coronel. Hij geeft uitleg over zijn specialistische online winkels en het succes van de online verkoper, een uniek onderdeel van zijn webshops.

Nieuwe business

Deze geslaagde dag wordt afgesloten met een borrel waar de ondernemers gezellig kunnen napraten over deze inspirerende dag en waar de opgedane kennis kan leiden tot nieuwe verbindingen en samenwerkingsverbanden tussen deze snelgroeiende ondernemers. Inmiddels hebben de eerste gesprekken die wellicht gaan leiden tot nieuwe business plaatsgevonden, zijn visitekaartjes uitgewisseld en is nieuwe kennis gevonden.