Sportseminar: De waarde van de olympics

  • 10 juli 2012
  • -Reacties

Na het uitspreken van de ambitie om in 2028 de Olympische Spelen in Nederland te organiseren,  volgde al vrij snel koele cijfers die pretendeerden aan te tonen welke financiële strop ons kikkerlandje als een zwaard van Damocles boven het hoofd zou hangen. Natuurlijk is het prima om op een nuchtere /calvinistische manier naar ambitieuze projecten te kijken, echter, het zou zonde zijn als die nuchterheid dit soort ambities al in de kiem zou smoren. De organisatie van een mega-event als de olympics kan namelijk zoveel andere positieve neveneffecten op gang brengen. Effecten die eigenlijk misschien vrij moeilijk rechtsreeks naar klinkende munt zijn terug te vertalen, maar maatschappelijk minstens zo relevant zijn. En daarover ging het, tijdens het seminar ‘Leren van de olympics’ dat Syntens Innovatiecentrum samen met Innosport, Sports en Technology, Arko Sports media en CCAA en AIM organiseerde.

Sport verbroedert

Sport verbroedert, zo ontdekte ik al op jonge leeftijd. Er is geen integratieprogramma dat kan wedijveren met het voetbalveldje in de buurt. Op een sportveld spelen kleur en arm of rijk geen enkele rol. Wat telt zijn je prestaties en het plezier van de wedstrijd. En zonder er erg in te hebben, halen kinderen fluitend ‘de bewegingsnorm’ van 5 keer per week een uur bewegen per dag. Ziggy Tabacznik van het Haarlemse bedrijf 2Basics weet dit als geen ander, zo bleek tijdens één van de break-outsessies tijdens het seminar. Samen met topjudoka Ruben Houkes zette Tabacznik diverse sportprogramma’s voor scholen op, waaronder Schooljudo.nl. Met het programma bereikte hij in 2012 al 20.000 kinderen op 350 scholen. De ambitieuze doelstelling is om in 2016 100.000 kinderen te bereiken die, terwijl ze plezier hebben, motorisch vaardiger worden en gegrepen worden door de sport, waardoor ze in hun latere leven weer minder problemen krijgen met welvaartsaandoeningen als Obesitas.

Seminar Sportinnovatie, bron: InnoSportNL

Bron foto's: InnoSportNL

Trigger voor innovatie

Een groot sportevent is vaak ook een ontzettend grote trigger voor innovatie. Wijnand van der Waal, blogger voor SportNext, en Peter Sprenger van Infostrada maakten ons deelgenoot van state-of-the-art vernieuwingen die langs de ruggengraat van grote events als de Spelen en het EK voetbal ontstaan op media gebied. Een sporter met een bereik van 1,8 miljoen twitter-volgers (Robin van Persie) krijgt een steeds grotere mediawaarde en worden steeds actiever ingezet door grote merken als marketingtool. En ook het kijkgedrag van consument verandert in rap tempo. De kijker zit niet meer onderuit gezakt op de bank, maar vindt via  second-screen toepassingen als zijn tablet of smartphone apps, op een actieve manier precies die info of camerashots waarin hij is geïnteresseerd. Heineken ontwikkelde met Starplayer zelfs een second screen game rond het UEFA wedstrijden waarmee een speler real-time kon wedden op de uitkomst van allerlei spelsituaties! www.molblog.nl/bericht/heineken-komt-met-social-voetbalgame-starplayer/

Ook infrastructuur profiteert

En uiteraard behoren gebouwen, stadions en een veranderde stedelijke infrastructuur tot de meest zichtbare invloeden van een groot sportevenement. Door slim en innovatief te bouwen, kan een organiserende stad tot in lengte van jaren de vruchten plukken van een groot event. Denk hierbij aan nieuwe bestemmingen voor het olympisch dorp, semi-permanente sport-accomodaties en een verbeterde infrastructuur. Met de organisatie van het WK beachvolleybal in 2015 toonde Niels Markensteijn van TIG Sports alvast het goede voorbeeld. Met niet één, maar zelfs vier speelsteden,  troefde Nederland onder meer Sjanghai af en krijgt het beachvolleybal in Nederland, ook in de breedte, een enorme impuls. Het ambitieuze plan is om als innovatieve kers op de taart, speciaal voor dit WK een stadion te bouwen midden in de branding van het Scheveningse strand! www.veldkampprodukties.com/2012/06/beachvolleybal-in-nederland/

Scepsis wordt enthousiasme

Pas in 2019 hoeft Nederland zich officieel kandidaat te stellen voor de Olympische Spelen. Een zee van tijd om de aanwezige scepsis om te zetten in een enorm enthousiasme, gebaseerd op een gezamenlijke ambitie. Er liggen legio kansen om, puur door te denken vanuit mogelijkheden, nu al in de komende jaren innovaties te creëren, integratie te bevorderen en de bevolking fitter te maken! Het event ‘ Leren van de Olympics’ heeft hier zeker inspiratie genoeg voor gegeven.

Video

Alle sprekers van het seminar zijn met camera’s geregistreerd. Filmpjes zijn terug te vinden op de volgende link , www.sportsmedia.nl/uncategorized/presentaties-seminar-sportinnovatie-leren-van-de-olympics/  het wachtwoord is SSLO2012

Zie hier alvast de openingslezing van Hans van Breukelen:

Dit blog is geschreven door Martijn van Gogh, innovatieadviseur bij Syntens

Tags: