Masterclasses voor snelle groeiers brengt ondernemers bij elkaar

  • 31 juli 2012
  • -Reacties

Syntens Innovatiecentrum organiseert een Masterclass voor snelle groeiers uit de regio Utrecht. De in april gestarte Masterclass brengt dit jaar 7 verschillende bedrijven uit de provincie Utrecht bij elkaar. Syntens innovatieadviseur en procesbegeleider van de Masterclass snelle groeiers Moniek Berende spreekt van een succes en vertelt over de kracht van deze Masterclass.

Leren van elkaar

De masterclass voor snelle groeiers is een jaarlijks terugkerend traject speciaal gericht op groeiende ondernemingen. In 7 sessies van 4 tot 5 uur komen ondernemers uit 7 verschillende bedrijven bij elkaar om met en van elkaar te leren. Deze sessies vinden zowel bij Syntens  als bij de bedrijven zelf plaats. Zo krijgen de ondernemers de kans om een kijkje te nemen bij elkaars onderneming. “Het uitgangspunt van de masterclass is leren van elkaar. Onze ervaring is steeds weer dat ondernemers het prettig vinden om van elkaar te leren,” aldus Moniek Berende. “Ook vinden ze de erkenning prettig dat andere ondernemers met dezelfde problemen kampen als zijzelf. Dit geeft hen meer vertrouwen in hun eigen kunnen als ondernemer. Daarnaast zorgt het praten met andere ondernemers ervoor dat je op andere ideeën en tot nieuwe inzichten komt.”

Andere input

Masterclass deelnemer Marnix Marsman van Eagerly Internet onderbouwt dit: “In de masterclass kom je in aanraking met ondernemers uit andere vakgebied en bedrijven in een andere levensfase. Ik was zelf een van de jongste ondernemers en de andere kijk van de collega-ondernemers is daarom heel verfrissend. Het geeft echt een andere input.”

Vertrouwelijke sfeer zorgt voor andere inzichten

Masterclass SyntensTijdens elke sessie eten de deelnemers ook samen, en juist deze momenten lijken de groep te vormen: “Het succes van deze kring komt echt voort uit hoe de groep op elkaar acteert. Het is ook onze rol als procesbegeleider om een vertrouwelijke sfeer te creëren. Mensen vinden het knap dat wij in een korte tijd zo’n hoog vertrouwensniveau en zo’n veiligheid weten te kweken. We hebben geen commercieel doeleinde, we zijn onafhankelijk en we staan aan de kant van de ondernemer. Dit geeft de ondernemer vervolgens weer de ruimte om zich bloot te geven en kwetsbaar op te stellen waardoor het uiteindelijk mogelijk wordt om écht tot andere inzichten te komen,” aldus Berende.

Nieuwe inzichten en inspiratie zijn belangrijkste resultaten

Interactie met de ondernemer staat vanaf het begin al centraal. Berende: “We inventariseren aan het begin meteen: waarom zit je hier? Wat wil je hier halen? Wat kun je komen brengen? En wanneer is de masterclass voor jou geslaagd? Op die laatste vraag krijgen we heel vaak te horen dat ondernemers de masterclass geslaagd vinden als ze nieuwen inzichten hebben opgedaan. Ze nemen meestal niet deel omdat ze een specifiek vraagstuk beantwoord willen hebben, maar ze willen zich juist laten inspireren. De indeling van de masterclass is flexibel en we bepalen de indeling daarom ook samen met de ondernemers om tot een optimale inspirerende match te komen.”

Vraagstukken worden aangepakt

Naast inspiratie is er ook ruimte voor specifieke vraagstukken vanuit de ondernemers. Berende: “Deze snelle groeiers hebben werk zat. Het gaat meestal dus niet over marketing of over de vraag hoe ze hun producten moeten verkopen, maar veel meer over de rol van henzelf als ondernemer. Vragen als: hoe stuur ik mijn mensen aan? Hoe zorg ik dat ze zelfstandig werken? Hoe krijg ik ze mee? Het zijn echt vraagstukken over sociale innovatie.”

Positieve geluiden en directe feedback

De geluiden uit de groep zijn positief: “We houden regelmatig bij wat de ondernemers van de bijeenkomsten vinden. De mix van het theoretische en het leren van elkaar wordt als erg plezierig ervaren.” De groep vult elkaar ook heel goed aan: “De ondernemers zeggen dingen tegen elkaar die wij als adviseur niet kunnen zeggen. Ze vragen namelijk op een heel informele manier aan elkaar hoe ze ervoor staan en of ze zelf al wel progressie maken. Ze zijn kritisch naar elkaar en op de man af,” vertelt Moniek Berende.

Bezig zijn mét je bedrijf, niet erin

Marnix Marsman keert dankzij de Masterclass weer terug bij de basis van het ondernemen: “Ik wil echt weer met het bedrijf bezig zijn, in plaats van in het bedrijf bezig te zijn. Ik wil echt iets toevoegen en iets moois kunnen creëren vanuit de gedacht om toegevoegde waarde te bieden voor de klant.” Ook Harmen Werkman van Tentech B.V. en deelnemer van de masterclass vertelt: “Sociale innovatie is bij ons als gevolg van deze masterclass echt een agendapunt geworden. Ik probeer dagelijks de opgestoken kennis in de praktijk toe te passen. Van de tools zoals de MDI scan en de gesprekken over drijfveren en gedrag heb ik tot nu toe veel geleerd.”