LiveWIRE deelnemer Zonzat gebrand op brede acceptatie van UV-werende producten

  • 26 september 2012
  • -Reacties

In Nederland worden zonnestralen geassocieerd met vrolijkheid. Toch is er de laatste jaren meer aandacht voor de duistere kant van de zon. Dermatologen luiden de noodklok omdat huidkanker hand over hand toeneemt. Elfriede Wijsma liet zich door de problematiek inspireren om een eigen kledinglijn in modieuze UV-werende kleding te ontwerpen en een webwinkel te starten. Nog geen jaar na de start ziet de toekomst van haar bedrijf Zonzat er ronduit zonnig uit.

Haat/liefde-verhouding met de zon

Wijsma koestert zelf een haat/liefde-verhouding met de zon. "Ruim tien jaar geleden is bij mij de diagnose Lupus gesteld. Dit is een auto-immuunziekte, waarbij je antistoffen tegen je eigen cellen aanmaakt, in mijn geval vooral tegen mijn eigen huid. Onder invloed van UV-straling verergert dit." Voor Wijsma markeerde deze diagnose een keerpunt in haar leven. Zonbescherming werd een vast onderdeel van haar leven en ze leerde al snel dat lang niet alle kleding UV-werend is.

Huidkanker groeiend probleem

Toen ze zich in het onderwerp verdiepte, werd al snel duidelijk dat grote groepen mensen afhankelijk zijn van zonbescherming. "Op dit moment krijgen circa 40.000 mensen per jaar huidkanker. De verwachting is dat dit op zal lopen naar 70.000 per jaar in 2020," zo schetst Wijsma het groeiende probleem."Daarnaast heeft 5 tot 10% van de Nederlanders een zonne-allergie, al dan niet tijdelijk." Vooral kinderen vormen een kwetsbare groep volgens de oprichtster van Zonzat.

Nauwelijks modieuze UV-werende kleding

Wijsma ervoer al snel aan den lijve dat er weliswaar relatief veel goede UV-werende kleding verkrijgbaar was, maar dat deze kleding vooral gericht was op vrije tijd en sportieve activiteiten. Wijsma hakte de knoop door en besloot haar droom te volgen om een eigen webwinkel te starten. "Naast bestaande merken wilde ik hier mijn eigen label van zelf ontworpen, modieuze UV-werende kleding aanbieden," aldus Wijsma.

Gemis aan ondernemerservaring

Met een surplus aan ideeën, maar een gemis aan ondernemerservaring zocht Wijsma een klein jaar geleden hulp bij Syntens Innovatiecentrum. Er volgde een serie ontmoetingen met Syntens innovatieadviseur Jeroen van Ieperen, waarin het duo met elkaar sparde over de ambities van Wijsma. "Ik ben ontzettend blij met de ondersteuning van Shell LiveWIRE en de adviezen van Jeroen. Hij heeft me op een breed front geadviseerd en goed geholpen om te kiezen voor een heldere focus." De oprichtster van Zonzat heeft inmiddels een eigen lijn van vijftien UV-werende kledingstukken opgebouwd.

Uitbreiding met sieradenlijn

Wijsma breidde het assortiment van Zonzat uit met sieraden, zowel voor kinderen als volwassenen. Deze worden vervaardigd met UV-kralen. "Aan de ene kant zijn ze mooi om te dragen. Aan de andere kant waarschuwen ze jonge kinderen en hun ouders op een speelse manier als ze worden blootgesteld aan (teveel) UV-straling," aldus Wijsma. De sieradenlijn van Zonzat valt volgens adviseur Van Ieperen goed in de smaak. "De Amerikaanse leverancier van de UV-kralen is zo gecharmeerd van de sieraden dat zij Elfriede gevraagd hebben na te denken over wereldwijde distributie via hun netwerk."

UV Swarovski kristallen

Vermarkten van noviteit

Zo mogelijk nog meer potentie dicht Van Ieperen toe aan een door Zonzat ontwikkelde innovatie, waarmee het mogelijk is om bestaande kleding een hogere UV-beschermingsfactor te geven. "Deze noviteit is ontwikkeld in samenwerking met een wetenschapper. De werking ervan is bewezen in de vorm van onafhankelijke tests." Wijsma maakte dankbaar gebruik van de expertise en contacten van Van Ieperen om mogelijke distributeurs voor deze vondst te interesseren. "We hebben samen een shortlist samengesteld van te benaderen bedrijven." Het eerste gesprek met een bedrijf uit het netwerk van Van Ieperen is inmiddels achter de rug. Wijsma: "Jeroen heeft de afspraak gemaakt. We hebben het gesprek samen voorbereid en Jeroen is bij dit eerste gesprek mee geweest."

Het verhaal van Zonzat is ook terug te vinden bij de LiveWIRE succesverhalen.