Crossover Marketplace tijdens PICNIC

  • 27 september 2012
  • -Reacties

Tijdens het PICNIC Festival 2012 op  17 en 18 september in het Eye in Amsterdam, kreeg een select gezelschap ondernemers de mogelijkheid om hun innovatieve diensten en producten op The Crossover Marketplace te presenteren. Een mooie kans voor innovatieve ondernemers om zichzelf op de kaart te zetten tijdens twee dagen van een van de grootste Europese platformen voor creativiteit en innovatie.

Filmverslag

Zie hieronder het filmverslag van The Crossover Marketplace.

New Ownership

Het centrale thema van PICNIC was dit jaar de megatrend ‘New Ownership’: De samenkoppeling van technologieën stelt mensen over de hele wereld in staat om zich met elkaar te verbinden en zijn een krachtig stimulans voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkelingen. PICNIC Festival 2012 is het grootste Europese evenement met dit thema.

The Crossover Marketplace

Deelnemende ondernemers hadden tijdens PICNIC een plaats op The Crossover Marketplace. Hier kwamen zij in contact met nationale en internationale bezoekers van het PICNIC Festival 2012, zoals potentiële investeerders, nieuwe samenwerkingspartners en opdrachtgevers uit andere sectoren.  De geselecteerde ondernemers presenteerden innovatieve diensten en/of producten, specifiek voor en/of in samenwerking met andere sectoren. Crossovers tussen verschillende sectoren zoals  Agrofood, Tuinbouw, High Tech systemen, Energie, Logistiek, Life Sciences &  Health, Water en Chemie hebben tot verrassende innovaties geleidt. Op de  Marketplace stonden elke dag 40 standhouders (10 internationale bedrijven, 5 HVA studenten en 25  creatieve bedrijven per dag die een cross-over hadden met een andere sector).  
Hier zie je welke ondernemers aanwezig waren op de Crossover Marketplace.

Crossover Marketplace tijdens PICNIC

De Kick-off Cross-over Estafette

Op maandag de 17e vond bovendien de  De Kick-off Cross-over Estafette plaats. Een  initiatief van Syntens onder leiding van Bruni Hoffman in samenwerking met PICNIC, De Federatie Dutch Creative Industries, Waag Society, de Kamer van Koophandel en CLICK//NL en mede mogelijk gemaakt door Stimulerings Fonds Creatieve Industrie. Bij deze bijeenkomst waren  hogere beleidsmakers en ‘bobo’s’ aanwezig. “De Cross-over Estafette komt voort uit de ambitie om gezamenlijke problemen op te pakken die leven bij verschillende topsectoren. Hoe kunnen we gezamenlijk innoveren? Hoe en met wie kunnen we ons verbinden? Cross-overs zijn een belangrijke bron van vernieuwing. Juist op het grensvlak tussen de diverse topsectoren komen innovaties tot stand." Met deze woorden opende Harry Starren (lid Creative Council), dagvoorzitter van de Kick-off Cross-over Estafette.
Het mooie was dat de Marketplace-deelnemers tijdens de borrel direct in contact konden komen met de ondernemers. Een architectenbureau had al maanden geprobeerd in contact te komen met de directeur van de BNA en nu gebeurde dat gewoon op de marktplaats. Zie hier het verslag hiervan.

Creative Transmission

Op dinsdag was er een event samen met de kenniskring de 'creatieve transmission'. Alle deelnemers kregen hun lunch op de Marketplace en uiteindelijk waren er 250 bezoekers. Ook daar kwamen werden weer hele mooie contacten gelegd. Een van de deelnemers mailde het volgende: “Ik vond het een leuke kennismaking met PICNIC. Ik heb de markt weliswaar niet uitgebreid kunnen bezoeken, maar heb toch twee interessante contacten opgedaan!”. Kortom ook deze dag was een succes.

Het resultaat is dat 50 creatieve bedrijven zich hebben kunnen presenteren aan een internationaal publiek. Bijna iedereen gaf aan dat ze goede contacten met beslissingsnemers hebben opgedaan.