Het incubator effect van Creative Factory

  • 18 oktober 2012
  • -Reacties

Bron: http://www.creativefactory.nl/blog/het-incubator-effect-van-creative-factory

"Het gaat goed met jouw jonge bedrijf. Zo goed, dat je het werk niet meer alleen aan kan. De eerste medewerker aannemen was een flinke sprong. Met het aannemen van medewerkers merk je dat er iets verandert in je bedrijf. Jouw eigen rol verandert; je wordt minder vakman, meer manager."

Dit is een hoofdstuk uit het verhaal van veel ondernemers uit de Creative Factory. Soms is het voor die ondernemers lastig om met groei om te gaan. Creative Factory helpt ze daar bij en heeft daarom in samenwerking met Syntens innovatiecentrum twee incubatorprogramma’s opgesteld; ‘Nieuwe markt, nieuwe business’ en ‘Groei’. Dankzij deze programma’s versnellen de ondernemers hun persoonlijke ontwikkeling. Ze leren van twee Syntens adviseurs en van de ervaringen van andere ondernemers. Na elke sessie gaan ze naar huis met inspiratie, praktische tips en adviezen voor het realiseren van hun ambitie. Ze ontwikkelen een waardevol netwerk en komen nog meer in hun kracht te staan waardoor ze beter de groei van hun bedrijf in goede banen kunnen leiden.

We hebben Paulien Roovers, innovatieadviseur bij Syntens gevraagd naar rol in de incubatorprogramma’s en haar persoonlijke motivatie.

Paulien Roovers

CF - Hallo Paulien, kun je mij vertellen wat Syntens precies is en doet?

Paulien - Syntens Innovatiecentrum is er voor ondernemers in een midden- en kleinbedrijf die willen vernieuwen. Wat wij doen is die ondernemers ondersteunen door advies te geven, door met ze te klankborden, met ze mee te denken en door in ons uitgebreide netwerk ondernemers met andere partijen te verbinden.

CF - Jullie zijn in veel branches actief, waaronder de creatieve industrie. Vanwaar die keuze?

Paulien - Om twee redenen; enerzijds is het echt een ontzettende groeimarkt. Als je economisch kijkt dan groeit de creatieve industrie behoorlijk snel en dat maakt het ook gewoon aantrekkelijk om daar in te investeren. Anderzijds denk ik dat de creatieve industrie door haar manier van denken veel oplossingen kan bieden voor maatschappelijke vraagstukken en dat de creatieve industrie als een soort katalysator kan werken, ook voor andere sectoren.

CF - Jullie bieden ondersteuning voor de ondernemers, hoe wordt dat toegepast bij de creatieve ondernemer?

Paulien - Er lopen op dit moment 2 programma’s. Een heeft als thema ‘Groei’, en de andere ‘Nieuwe markt, nieuwe business’. Bij die laatste zitten 7 ondernemers van de Creative Factory die vraagstukken hebben rondom ‘hoe kan ik mijn marketing en mijn sales beter organiseren’ of ‘ik wil eigenlijk meer richting grotere, professionelere klanten. Wat ik dan doe is die vraag inventariseren en een reeks van 4 bijeenkomsten organiseren. Ik kom dan met de kennis, de modellen die er zijn en de manier waarop je dat kan aanpakken. Tussen de bijeenkomsten door nemen ze de tijd om aan de slag te gaan met acties die uit de bijeenkomst voortkomen. En bij de volgende bijeenkomst geven ze dat aan elkaar terug. Zo gaan de ondernemers gezamenlijk door het hele proces gaan van jezelf ontwikkelen en profileren in een bepaalde markt.

CF - Wat maakt jou vak voor jou leuk en uitdagend?

Paulien - Ik heb zelf als achtergrond industrieel ontwerper aan de TU in Delft maar in plaats van zelf als industrieel ontwerper te werken heb ik er  juist voor gekozen om de ondernemende ontwerpers te helpen om die kracht over de bühne te brengen. Ik vind het heel leuk om mijn kennis, kunde en netwerk in te zetten. Ook vind ik dat met name ondernemers in de creatieve industrie hele mooie producten hebben alleen het is zonde om alleen op die producten te focussen. Mijn visie is dat je moet aansluiten bij de behoefte van de markt. Dat zijn vaak hele andere type personen en andere typen bedrijven. Dat spanningsveld vind ik heel interessant ik denk dat er vanuit beide kanten heel veel te winnen valt.

CF - En heb je ook voorbeelden van situaties waarin je een bedrijf heel erg hebt kunnen helpen?

Paulien - Tot nu toe hebben we al twee bijeenkomsten gehad van kring ‘Nieuwe markt, nieuwe business’. Ik heb diezelfde kringen al wel vaker gedaan bij bijvoorbeeld BNO (Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers) in Amsterdam. De ondernemers die daar mee hebben gedaan zeggen dat ze nu een goed actieplan hebben waar ze mee aan de slag kunnen. Een ondernemer zei dat hij alleen al door zijn aangescherpte propositie nieuwe resultaten geboekt heeft. Hij had heel erg duidelijk de keuze gemaakt; ‘dit soort opdrachtgevers wil ik graag voor werken’. Uiteindelijk  is hij bij de opdrachtgevers gaan praten of dit bij hen aansloot. Hij heeft hier 2 nieuwe opdrachten uitgehaald.

Onderzoek

Syntens doet regelmatig onderzoek naar de resultaten van hun programma’s. Deze resultaten zijn gebaseerd op de feedback van de ondernemers.

  • 80% van de ondernemers zijn dankzij Syntens in aanraking gekomen met andere bedrijven en hebben nieuwe connecties gelegd.
  • 75% van de ondernemers komt op nieuwe ideeën dankzij de innovatie adviseurs. Dat kan zijn op basis van deelname van zon programma van Syntens maar ook door 1 op 1 advies.
  • 95% van de ondernemers hebben hun innovatievermogen verbeterd. Hier zie je dat ze meer of beter zijn gaan nadenken over de rol van vernieuwing of over hun eigen concurrentie positie.

Bron: http://www.creativefactory.nl/blog/het-incubator-effect-van-creative-factory

Tags: