Driving Dutch Design: The Entrepreneurial Focus

  • 22 november 2012
  • -Reacties

Tijdens de Dutch Design Week 2012 in Eindhoven vond de kick-off plaats van Driving Dutch Design. Deze kick-off stond in het teken van ontmoetingen tussen jonge Nederlandse ontwerpers en kennispartners, zoals Syntens Innovatiecentrum en ABN-AMRO. Volgens Ilona Roolvink van ABN-AMRO kunnen kennispartners veel toevoegen voor ontwerpers: “De creatieve geest die is er, alleen de ondernemende geest behoeft nog wat ontwikkeling.”



Driving Dutch Design Kick-Off

Driving Dutch DesignOp 24 oktober werd het Driving Dutch Design-traject gezamenlijk afgetrapt door de deelnemende kennispartners en de jonge ontwerpers. Kennispartners en jonge ontwerpers ontmoeten elkaar in het hart van de Dutch Design Week in Eindhoven en hadden de kans om door middel van video’s, presentaties en een borrel bekend met elkaar te raken. Ook Rob Huisman, directeur van Beroepsorganisatie van Nederlandse Ontwerpers het woord. Hij benadrukte het belang van de samenwerking tussen ontwerpers en andere markpartijen: “De Dutch Design Week laat de kracht van de creatieve sector in Nederland zien. Ontwerpers zijn de motor van deze sector. Zij hebben kennispartners nodig om hun creativiteit in de markt te zetten.”

Ervaring tijdens Faster Fashion Class

Als basis voor het Driving Dutch Design-traject dient de Faster Fashion Class die plaatsvond rondom de Amsterdam Fashion week. Ilona Roolvink van ABN-AMRO verteld: “Door de ervaring die we hebben opgedaan tijdens de Amsterdam Fashion week heb we geleerd dat het gat tussen commercie en creatie erg groot is.” Om dit gat ook in de andere delen van de creatieve sector te vullen, realiseren, zocht ABN-AMRO samenwerkingsverbanden op: “Samen met de Beroepsorganisatie van Nederlandse Ontwerpers hebben we tegen Dutch Design Week gezegd dat we ook graag een traject opzetten voor jonge designers. Je zit in dezelfde creatieve hoek dus we kunnen onze ervaring ook voor hen inzetten. Hieruit is het Driving Dutch Design-traject voortgekomen.”

Positieve reacties van ondernemers

Tijdens het Driving Dutch Design-traject wordt er voortgeborduurd op het succes van de Faster Fashion Class. Eén van de ondernemers die aan de Faster Fashion Class deelnam, is Pauline van Dongen. Voor haar was dit traject een sterke aanvulling op haar opleiding: “Tijdens veel kunstopleidingen in Nederland wordt er relatief weinig aandacht besteed aan je zakelijke ontwikkeling. Op het moment dat je afstudeert en je een eigen label opzet ben je niet alleen ontwerper maar ook ondernemer.” De invulling van het traject sloot goed aan bij haar behoeftes, zo vertelt van Dongen: “De Fashion Faster Class heeft me geholpen om stappen te zetten en het belang in te zien van het hebben van een strategie. Je bent omringt door je collega’s, waarmee je ervaringen en kennis deelt. Hierdoor bouw je aan je merk en krijg je een scherper beeld van waar je over 10 jaar staat. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van verschillende contacten van de deelnemende kennispartners. Elke expert heeft me geholpen op zijn vakgebied, waardoor ik inzicht kreeg in de verschillende zakelijke aspecten die van belang zijn bij het opzetten van een eigen label.”

Kennispartners ondersteuning ontwerpers

Tijdens het Driving Dutch Design-traject krijgen de jonge ontwerpers ondersteuning van verschillende kennispartners, zoals ABN-AMRO en Syntens Innovatiecentrum. Naast de inzet van haar netwerk en kennis zorgt ABN-AMRO ook voor een personal coach voor elke ondernemer. Deze coaches zijn senior bankiers met zeker 10 jaar ervaring in projectmanagement en een persoonlijke interesse om jonge designers te ondersteunen in het realiseren van hun groeiambities.

Syntens Innovatiecentrum verzorgt tijdens het Driving Dutch Design-traject twee masterclasses die aansluiten op de belevingswereld van jonge ontwerpers. Cees Hoogendoorn, adviseur bij Syntens Innovatiecentrum vertelt: “We ondersteunen de jonge ontwerpers om zaken als identiteit en propositie helder te krijgen. Op deze manier weten de ontwerpers zich beter commercieel te uiten. Concreet krijgt dit vorm door een aantal masterclasses, bijvoorbeeld over personal branding.” Ook tussen materclasses in kan Syntens vragen van de ontwerpers oplossen. “Naast dat we door onze ervaring optreden als sparring-partner, zetten we ook ons netwerk in. Voor het beantwoorden van specifieke vragen verbinden we de ontwerpers met een marktspecialist uit ons grote netwerk, zoals dit ook is gebeurt tijdens de Faster Fashion Class.”

Vervolg traject

Tijdens het vervolgtraject van Driving Dutch Design zullen de deelnemende ontwerpers en kennispartners elkaar vinden tijdens de masterclasses en de coaching- en sparrings-sessies. Elke deelnemende ontwerper wijst aan het begin van het traject een eigen product aan waarop de focus zal liggen gedurende het traject. Om de focus te behouden op het vergroten van de commercie, is het doel van het Driving Dutch Design-traject om de marktintroductie van het gekozen product zo concreet mogelijk te maken.

www.drivingdutchdesign.nl