Game in the City Amersfoort viert lustrum

  • 11 december 2012
  • -Reacties

Al voor het vijfde jaar organiseerde Roger ter Heide ‘Game in the City’ in Amersfoort; hét feestje voor de vaderlandse game-industrie. GITC is een conferentie met interessante sprekers en een ‘Oscar-gala’ waarin de beste games van het jaar worden verkozen (de ‘Control Industry Awards’). Om de aansluiting met de buitenwereld tijdens het event niet te verliezen, organiseerde Syntens Innovatiecentrum voor het vijfde jaar op rij de VIP-tours die mede vanuit het project Cross Media Expertisecentre word ingezet. De VIP’s krijgen de kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken met de gamesector.

Programma

Het programma ving aan met een korte inleiding in de sector door Ellis Bartholomeus van Syntens en een rondleiding over een marktplaats met gamebedrijven. Hiermee kregen beslissers uit diverse sectoren een inkijkje in de gamewereld, om zo met eigen ogen te zien wat de inzet van games voor hun bedrijf of instelling kan betekenen.

VIPs

De very important persons waren dit jaar in een record aantal komen opdagen vanuit enorm diverse sectoren; de energiesector, land en tuinbouw, de museumwereld, de banken, de muzieksector, het onderwijs, telecom, de filmsector en de high techindustrie waren onder meer vertegenwoordigd. Dit is kenmerkend voor de algemene nieuwsgierigheid naar games die is ontstaan vanuit allerlei hoeken. Een luxe positie natuurlijk, maar het is belangrijk dat dit ‘momentum’ goed wordt aangepakt door de gamesector.

Game-industrie

Volgens de laatste cijfers is de game-industrie in Nederland inmiddels gegroeid naar zo’n 330 bedrijven met 3000 werkzame personen en een geschatte omzet van 150 tot 200 miljoen euro. Het zwaartepunt ligt in Amsterdam, met 73 bedrijven en de aanwezigheid van de grootste gamedeveloper, Guerrilla games; de maker van Killzone 1 t/m 3. Op het gebied van serious-, of beter gezegd, applied games, loopt Nederland voorop, maar het is belangrijk dat de volgende stappen worden gezet. Ondernemers kunnen zich door de juiste contacten sneller doorontwikkelen.

Jonge sector

De sector is nog zo jong, dat veel zaken nog uitgevonden moeten worden. De hoofdvraag is steeds: Welk soort games werken wel en welke niet in een bepaalde situatie en hoe komt dat? De industrie en haar opdrachtgevers hebben daarom behoefte aan validatie-onderzoek, waarbij nauw zal moeten worden samengewerkt met deskundigen uit andere disciplines, bijvoorbeeld gedragsdeskundigen. Daarnaast is er ook behoefte aan successtories van games die hun belofte echt volledig waarmaken. Te vaak nog worden applied games na oplevering bijvoorbeeld niet genoeg gebruikt. Daarbij is er bij serious games nu nog vaak niet echt sprake van een duurzaam businessmodel. Met andere woorden, de games worden ‘uurtje-factuurtje’ betaald door de opdrachtgever, waarna een gamebedrijf weer op zoek moet gaan naar een nieuwe opdrachtgever.

Duurzaam verdienmodel

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat een duurzaam verdienmodel heeft ontwikkeld is NYOYN, nummer 27 in de MKB Innovatie Top 100 van Syntens Innovatiecentrum. Afnemers van NYOYN’s betalen een eenmalig bedrag voor de hardware (een ledmuur) en vervolgens een jaarlijks licentiebedrag . De continue geldstroom die zo wordt verkregen gebruikt NYOYN om steeds nieuwe content te ontwikkelen voor de muren, waardoor het voor gebruikers interessant blijft om te spelen.

Snelle ontwikkelingen

De game-industrie heeft de wind vol in de zeilen, maar moet ook nog stappen in de ontwikkeling maken zodat applied games als volwaardig alternatief worden gezien in andere branches. De toekomst ziet er zonnig uit. Deze sector staat namelijk voor veel zaken extreem open, kenmerkt zich door enthousiasme en is op samenwerking gericht, is zeer leergierig en heeft een strategische focus en visie op de industrie als geheel. Martijn van GoghKortom; de ontwikkeling gaat snel en biedt innovatieve toepassingen die steeds meer toepassingen in diverse branches krijgen.

 

Tags: