Verslag van de Nationale Onderwijstentoonstelling 2013: inspiratie voor innovatie

  • 28 januari 2013
  • -Reacties

Innovatieadviseur Juully RuytersOp donderdag 24 januari jongstleden bevond ik mij  samen met mijn collega innovatieadviseur Pieta Stam op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT2013), de grootste beurs voor het onderwijs in Nederland en die eens in de twee jaar gehouden wordt.  Wat zijn nu de zaken die ons opvielen als het gaat om innovatieve en dan vooral digitale ontwikkelingen door het MKB?

Thema ‘Leuk leren’

Het thema waar dit jaar de nadruk op ligt is: ‘Leuk leren’. Overal zie je dit thema terugkomen en er waren bijzondere producten en diensten. Een paar opvallende:
•    Hoe kunnen we lezen aantrekkelijk maken voor kinderen met dyslexie? Ze kunnen als ze een stuk gelezen hebben een game spelen, zoals bij Yoleo.
•    Er zijn allerlei manieren om op een leuke manier te leren rekenen voorbij in de vorm van apps zoals Dikibo of in de vorm van "Wijzer in geld zaken" die leuke onderwijspakketten op het terrein van financiële educatie aanbieden aan het onderwijs.
•    De lancering van eduapp vond plaats. Hier kunnen onderwijzers zoeken welke apps interessant zijn en welke lesprogramma’s ze daar omheen kunnen maken. De ambitie van Richard Bergmans van Eduapp is om ‘de Spotify voor het onderwijs’  te worden.

NOT 2013

Digitale leermiddelen essentieel

Natuurlijk zien we op de NOT2013 veel grote stands van de grote uitgevers met enorme hoeveelheden boeken. Echter, het besef dat digitale leermiddelen steeds belangrijker worden in het onderwijs is zeer zichtbaar. In de stand van ‘de school van de toekomst’ zijn ipads niet meer weg te denken en bestaan er allerlei andere digitale hulpmiddelen. Ik sprak met Michael Stenvert van uitgeverij Jongbloed. Deze uitgever werd bekend met de boekinnovatie ‘de dwarsligger’ waarbij kleine over dwars gedrukte boeken uitgebracht werden. De uitgeverij heeft  12count.nl  ontwikkeld: een rekengame voor het MBO, vervangend voor het onderwijs.  Daarnaast werd op de beurs online klas geïntroduceerd, een onderwijsplatform voor het basisonderwijs. Stenvert geeft aan dat de uitgeverij steeds meer tijd en geld steekt in de ontwikkeling van digitale onderwijsproducten. Daar ligt de toekomst.

Financiering

Veel van de nieuwe digitale onderwijspakketten hebben als financieringsmodel de consumentenmarkt  (ouders die graag in hun kinderen willen investeren voor bijles etc.). Bijvoorbeeld Squla organiseert op scholen een introductieweek waarin de docent het programma gratis mag gebruiken met de leerlingen. Daarna vragen leerlingen zelf aan hun ouders of ze het thuis mogen gebruiken. Opvallend is dat investeerders steeds meer geïnteresseerd zijn in de markt van educatie en digitalisering. In deze moeilijke financieringsmarkt een noodzakelijke ontwikkeling samenwerking en innovatie.

Tags: