Yoursurprise: Groot worden met persoonlijke cadeaus

  • 30 januari 2013
  • -Reacties

Sinterklaas en Kerst zijn de drukste periode van het jaar, maar eigenlijk lopen de zaken altijd goed bij YourSurprise.com. De webwinkel voor cadeaus met een persoonlijke foto, naam, tekst of logo zit al jaren in de lift en blijft voorlopig groeien. Na Nederland is YourSurprise.com nu ook actief in andere Europese landen. De rest van de wereld veroveren lijkt alleen nog een kwestie van tijd.

Yoursurprise

In 2005 bedachten twee studenten MBA een mooi plan voor een internetwinkel die de mogelijkheid biedt ‘tot het versterken van de relatie tussen twee of meerdere personen middels het geven van een persoonlijk cadeau,’ zoals het op Yoursurprise.com staat. In de beginperiode kwam de onderneming moeilijk op gang en werden de ondernemers af en toe voor gek verklaard. Maar ze hielden stug vol. Na een jaar of twee begonnen de zaken te lopen en in 2009 waren er vijftien mensen in dienst. Inmiddels zijn dat er 35.
Van die beginperiode heeft directeur Wouter de Vries veel geleerd. “Je moet altijd je doel voor ogen houden. Als het niet loopt zoals je had gedacht, zoek je een andere weg om je doel te bereiken.” En wat is het doel? “We willen zo groot mogelijk worden. Vorige week hebben we onze domeinnaam in Hongkong geclaimd. We zien nu nog genoeg mogelijkheden in Europa, maar als Brazilië volgend jaar een interessante markt voor ons is, dan gaan we daar naartoe.”

Het contact met Syntens Innovatiecentrum ontstond in 2005. Innovatieadviseur Jack Hoogenboom had direct plezier in de ondernemingszin van De Vries en zijn compagnon Gerbrand Verton. Hoogenboom fungeerde als klankbord voor de jonge ondernemers en bracht ze in contact met bedrijven die hen konden adviseren over de website, ICT en het afhandelen van bestellingen. Jack HoogenboomDe Vries: “We hebben nog steeds regelmatig contact. In 2012 heeft Syntens een scan gedaan naar het innovatievermogen en de creativiteit van onze organisatie. We hebben vier heel goede studenten over de vloer gehad die met een bewezen methodiek de organisatie hebben onderzocht. Dat was superwaardevol en leuk.”

Een van de gevolgen van de organisatiescan is dat er nu elke ochtend ‘stand-up meetings’ zijn op de afdelingen. De Vries: “Dan bespreken de medewerkers wat ze gisteren hebben gedaan, wat ze vandaag doen en wat ze daarvoor nodig hebben. Op die manier weten de mensen beter van elkaar waar ze mee bezig zijn. We beginnen nu ook met een systeem om de prestaties per afdeling beter te bewaken. Als een afdeling zijn doelen heeft gehaald, gaat er wat geld in de pot. Als ze de doelen niet halen, gaat er wat geld uit. Wanneer de pot vol is, doen we iets leuks voor het hele bedrijf.”

YourSurprise.com wil zo groot mogelijk worden en tegelijkertijd voor klanten in elk land zo lokaal mogelijk overkomen. De Vries: “We hebben altijd een lokaal adres en telefoonnummer en de telefoon wordt aangenomen door een native speaker, terwijl we allemaal op hetzelfde kantoor in Zierikzee werken. Na ongeveer twee jaar is een nieuw land winstgevend en kunnen we uitbreiden naar een volgend land. We zijn nu actief in Oostenrijk, Duitsland, België, Frankrijk en Nederland. We hebben een goede basis en we zijn financieel gezond. Door de groei zijn we een aantrekkelijke werkgever geworden en kunnen we experts in dienst nemen die we als beginnend bedrijf niet konden krijgen.”

Over het contact met Syntens Innovatiecentrum is De Vries goed te spreken. “Syntens biedt je als starter kennis, subsidies en expertise aan die je nodig hebt en brengt je in contact met andere bedrijven in de regio. Wij hebben er veel aan gehad.”