Een marketingstrategie geeft je onderneming richting

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Een marketingstrategie ggeft uw onderneming richtingEen goede marketingstrategie is de figuurlijke stuurman van je onderneming. Zonder een marketingstrategie en marketingdoelen heb je in feite geen koers. Je weet niet waar je bedrijf voor staat en waar je voor gaat. Je pakt te veel aan of laat juist kansen liggen, met alle consequenties van dien. Geef daarom richting aan je onderneming met een doordachte marketingstrategie.

Marketingstrategie vaststellen

Ambitie, doelstellingen en marketingstrategie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de marketingstrategie stel je vast wat de doelstellingen zijn en hoe je deze wilt gaan realiseren. Je ambitie ligt in het verlengde van de marketingstrategie. Waar wil je met jouw onderneming over pakweg vijf jaar staan? Een mooi uitgangspunt bij het formuleren van je marketingstrategie zijn de klassieke vier P’s: product, prijs, promotie en plaats.

Product

Je product is het startpunt van je marketingstrategie en is waarschijnlijk de reden dat je een onderneming bent begonnen. Maar hoe zie je dat ontwikkelen in de komende jaren? Hoe wil je dat de productportfolio van jouw onderneming eruit ziet over 5 jaar? Bedenk ook wat dat betekent voor productontwikkeling.

Prijs

Elk product heeft een prijs. Maar voor het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs geldt geen standaardsommetje. De prijscomponent van de marketingstrategie is gekoppeld aan waarde: wat is jouw product of dienst waard in de ogen van de klant? Bedenk welke prijs je kunt vragen wanneer je rekening houdt met de gewenste positie in de markt.

Promotie

Een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie is het bepalen van de optimale promotiemix. Hoe ga je jouw product met reclame en andere communicatiemiddelen onder de aandacht brengen van je potentiële klanten? Denk hierbij ook aan de verschillende verkoopmogelijkheden, zoals de inzet van buitendienstmedewerkers. Bij dit deel van de marketingstrategie hoort bovendien het bepalen van het verkoop- en promotiebudget.

Plaats

Plaats is de wijze van distributie. Het is van belang om binnen je marketingstrategie te bedenken via welke afzetkanalen je jouw producten verkoopt. Maak je gebruik van intermediaire partijen zoals het groothandelskanaal, worden je producten rechtstreeks aan de gebruiker verkocht of is je product een onderdeel van een andere product? In welke regio’s ben je actief en wat is eigenlijk de doelgroep van het product?

Coherente marketingstrategie

Door na te denken over de vier P’s krijg je een goed idee van je marketingstrategie. Maar voor een optimale koers moeten alle onderdelen van de marketingstrategie met elkaar in overeenstemming te zijn. Een voorbeeld: wanneer je een Ferrari wilt verkopen, dan hoort daar ook exclusiviteit en een premium prijs bij. Je verkoopt de Ferrari natuurlijk niet tegen de prijs van een KIA Picanto. Ook al zijn bij je eigen onderneming de verbanden waarschijnlijk minder overduidelijk, de essentie blijft gelijk: een goede marketingstrategie is coherent.

Jouw marketingstrategie

Heb je vragen over uw marketingstrategie of over je doelstellingen?

Tags: