Markt en marketing bepalen door segmentatie en marktonderzoek

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Markt en marketing bepalen door segementatie en marktonderzoekWil je met je bedrijf groeien? Dan moet je wel weten wat je markt is. Wie zijn dat? Met welke marketing ga je deze markt benaderen? Met segmentatie en marktonderzoek kun je bepalen hoe je de nieuwe omzet gaat behalen.

Markt segmenteren

De markt bestaat uit bedrijven of particulieren waaraan je producten en diensten zou kunnen verkopen. Er zijn verschillende manieren om de markt te segmenteren, afhankelijk van het soort bedrijf:

  • geografisch, bijvoorbeeld regionaal, nationaal of internationaal
  • naar branche of soort klant
  • naar soort activiteit die je ervoor uitvoert

Soms is segmenteren lastig. Potentiële klanten kunnen zich dan in principe overal bevinden. Je kunt dan een klantprofiel maken. Bedenk kenmerken waaraan de meeste potentiële klanten zullen voldoen.

Keuze marktsegment is bepalend

Vervolgens wil je natuurlijk het marktsegment kiezen waaraan je het meeste geld kunt verdienen. De keuze voor een marktsegment is bepalend voor de verdere ontwikkeling van jouw onderneming. Kijk daarom goed naar de behaalde omzet en rendementen in diezelfde segmenten in het verleden. Kies je voor een nieuw marktsegment? Dan is het verstandig marktonderzoek te doen.

Marktonderzoek

Goed marktonderzoek levert zowel informatie op over de omvang als de aantrekkelijkheid van het marktsegment. Met de segmentatie breng je het krachtenveld van jouw bedrijfsomgeving in kaart. Hoe oefenen anderen invloed uit op de mogelijkheid om zelf de marktprijs van jouw product te bepalen?

 

  • Is er slechts 1 leverancier voor een essentieel productonderdeel? Dan heeft een prijsverhoging van deze leverancier gevolgen voor je productprijs. Een ongewenst effect, zeker als er substituten op de markt zijn die niet afhankelijk zijn van dat onderdeel.
  • Zijn er veel concurrenten? Dan kun je uiteraard niet zomaar je productprijs verhogen.
  • Is je product sterk verweven in het proces van je klant? Deze kan dan niet zomaar overstappen naar een concurrent.

Met marktonderzoek kun je ook achterhalen of een productconcept zal aanslaan of wat klantbehoeftes zijn. Vaak levert marktonderzoek direct mogelijkheden op om producten te verbeteren of te leveren.

Markt bepaalt marketing

Weet je welke producten je in welke marktsegmenten wilt gaan verkopen? Maak dan een marketingplan om deze markt te benaderen. Marketing bestaat uit het zodanig benaderen van een gekozen marktsegment dat zij die tot dit marktsegment behoren jouw producten willen kopen.

Met een marketingplan beschrijf je hoe je jouw marketing gaat aanpakken. Hoe ga je jouw klanten aanspreken? Welke indruk of emotie wil je bij je klant opwekken of achterlaten in relatie tot je product?

Marketingmiddelen per markt

Er bestaan diverse marketingmiddelen om je boodschap te communiceren. Enkele marketingmiddelen zijn bijvoorbeeld beeldmerken en logo’s, slogans, advertenties, sponsoring, e-mailmarketing en zoekmachinemarketing.

De waarde van marketingmiddelen verschilt enorm per marktsegment. Televisiereclame heeft bijvoorbeeld weinig zin bij een marktsegment van 100 potentiële klanten, omdat tv een massamedium is.

Tags: