Ondernemen met sociale netwerken

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Social media, vergelijkingssites, (micro-)blogs, forum, chatten, wiki's, social bookmarking, beeld en geluid delen via internet. Ontwikkelingen waar je als MKB-ondernemer niet omheen kunt. Maar wat houdt het precies in? Hoe kun je deze toepassingen slim laten werken voor jouw bedrijf? Je leest het in het werkboek Ondernemen met sociale netwerken.

Een goede relatie opbouwen met je klanten, relaties in je omgeving en je medewerkers is belangrijker dan ooit. Maar door de komst van internet en het ontstaan van de netwerkeconomie verandert het contact ingrijpend. In het werkboek staan, naast korte praktische uitleg, tal van voorbeelden en linken over de verschillende vormen van sociale interactie en sociale netwerken van dit moment. Voor welke doelgroep is dit nuttig, voor wie niet?

Welke vaardigheden vereist dit?

Hoe zit het met de toepasbaarheid in jouw bedrijf? Lezers ontdekken kansen voor hun bedrijf aan de hand van hun persoonlijke netwerkschema: een overzicht van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen die ze al lezend in het werkboek verzamelen. Met dit overzicht kunnen MKB- ondernemers heel concreet de juiste strategische en tactische keuzes maken.

Voor wie?

Het boek is bestemd voor MKB-ondernemers die internet al gebruiken als communicatie- of verkoopkanaal. Ze zijn tevreden toe aan de volgende uitdaging.

Sociale netwerken en sociale interactie: dagelijkse realiteit

  • 45% van de Nederlanders gebruikt zakelijk een sociaal netwerk op internet
  • dit aantal groeit
  • dit zijn je klanten, je relaties, je medewerkers

Zulke cijfers kun je niet negeren, maak ze daarom onderdeel van jouw bedrijfsstrategie.

Stop promotiepraatjes: Mond-tot-mond informatie regeert

Het kan klanten niet schelen wat je allemaal te bieden of te zeggen hebt. Tenzij je op het juiste moment, de juiste oplossing voor hun probleem hebt. Mensen vertrouwen steeds meer op het oordeel van andere mensen en steeds minder op de mooie verhalen van bedrijven of organisaties.

Tijd voor actie!

Stap 1Download het werkboek
Stap 2: Zoek je klanten, relaties en (toekomstige) medewerkers op het web.
Stap 3: Luister naar deze klanten, relaties en (toekomstige) medewerkers.
Stap 4: Ga met ze in gesprek, deel je kennis en expertise zonder er een promotieverhaal van te maken.
Stap 5: Neem hun verhalen serieus en leer ervan.

Tags: