Meer klanten, zonder veel kosten

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Hoe werf je klanten en laat je jouw klanten werven voor je? Hoe kunt je jouw sterke punten laten werken voor je bedrijf? En dat zonder teveel kosten, natuurlijk.


Dit artikel gaat over de principes van Get Clients Now en No Budget Marketing.

Get clients now

Wacht niet met klanten werven, denk er niet te moeilijk over. Bekijk deze 5 stappen.

1. Kies uw niche

Waarin specialiseer je, waar moeten klanten je voor bellen?

  • Wat vindt je het aller-leukste?
  • Waar ben je het aller-beste in?
  • Wat is de bijpassende economische motor?


2. Bedenk een slogan

Hoe herkent jouw klant je specialiteit?

  • Maak duidelijk waar klanten je voor nodig hebben.
  • Houd je slogan compact en duidelijk: jouw specialiteit of verhaal, motto of visie in één zin.
  • Hou het simpel, ook als je complexe oplossingen aanbiedt voor complexe problemen.
  • Laat de propositie in de slogan aansluiten bij je doelgroep.
  • Gebruik de slogan bij al je communicatieactiviteiten.


3. Spread the word

Hoe wordt jouw slogan bekend bij je doelgroep?

  • Schrijf blogs, nieuwsbrieven en artikelen. Geef informatie waar je doelgroep iets aan heeft.
  • Maak je slogan herkenbaar.
  • Waar je doelgroep is: internet, congressen, vakliteratuur e.d.
  • Wat gebruikt je doelgroep (tijdschriften, weblogs, LinkedIn, Hyves e.d.)?
  • Kies een herkenbare plek waar je doelgroep informatie kan halen.


4. Doceer

Hoe word je erkend als specialist?

  • Word specialist door informatie te delen in workshops, gastcolleges, netwerkavonden, artikelen e.d.
  • Investeer in jouw kennis verspreiden en in netwerken.
  • Wees niet te bescheiden om je kennis en vaardigheden te laten zien.
  • Ga parttime werken als docent.
  • Maak een goede afweging tussen betaald worden en gratis marketing.


5. Werk aan uw relaties

Hoe zorg je dat jouw relaties voor je werken?

  • Wie wil je als relatie?
  • Hoe ga je communiceren met je relaties? Vraag bijvoorbeeld visitekaartjes van mensen die je ontmoet en vraag hen of je jouw nieuwsbrief mag sturen.
  • Hoe zorg je dat je bij relaties op netvlies blijft?
  • Welke instrumenten passen bij je: persoonlijk bezoek, nieuwsbrief, congres, borrel?
  • Gebruik LinkedIn, Xing, brancheverenigingen, privé-netwerken e.d.

Met de suggesties van No Budget Marketing kun je jouw eigen marketing aanscherpen. (Bron: No Budget Marketing van Jos Burgers)


1. Lever onderscheidende klantwaarde

Onderscheid je door naadloos aan te sluiten bij de behoefte van je klanten.

  • Wat maakt jouw bedrijf bijzonder?
  • Wat onderscheid je van je concurrenten?
  • Waar hebben jouw klanten behoefte aan? Denk niet in technische skills, maar in klanttoepassingen.
  • Wat zijn de zorgen van je klant, wat is zijn Auw!- en Wauw!-moment?


2. Overtref verwachtingen van klanten

Zorg zo voor herhalingsaankopen.

  • Doe het beter dan zijn verwachtingen.
  • Wees attent op kleine irritaties en zorg dat alle aspecten in orde zijn.
  • Wees reëel in je beloftes.
  • Hoe word je gezien door uw klanten?


3. Investeer in ambassadeurs

Zet tevreden klanten in om nieuwe klanten te werven.

  • Mond-tot-mondreclame bepaalt vaak de keuze voor een professional. Word je aanbevolen, dan is scoringskans zeer hoog.
  • Stimuleer dat klanten jou aanbevelen. Ontwikkel hiervoor slimme instrumenten die bij jouw klant passen. Denk aan testimonials, open dagen, cadeaus of korting bij het aandragen van een nieuwe klant.
  • Echte aandacht voor jouw klanten zorgt ook voor ambassadeurs.
  • Vraag actief naar suggesties van klanten.


4. Maak de eerste kennismaking onvergetelijk

Besteed tijd aan de eerste kennismaking. Presteer 100%, je kunt maar een keer een eerste indruk maken.

  • Hoe zou je zelf als klant ontvangen willen worden of hoe zou je klanten willen ontvangen?
  • Zorg dat basisaspecten goed op orde zijn: op tijd komen, mobiel uit, opgeruimd bureau, verzorgd portfolio.
  • Val op door een perfecte opvolging: snellere offerte sneller dan de concurrent, korte samenvatting na een gesprek, snel bellen na een offerte verzenden.


5. Laat potentiële klanten ervaring met je opdoen

Het creëren van een eigen ervaring bij potentiële klanten is het beste reclame-instrument.

  • Bekijk het binnenhalen van een opdracht niet als geheel maar als opeenvolgende trajecten, zorg dat de klant deze trajecten snel doorloopt.
  • Ontwikkel een instrument (workshop, quickscan, demo e.d.) waarbij je klanten ervaring kunnen opdoen met je.
  • Kun je met werk voor bestaande klanten nieuwe klanten werven? De Calvé-reclame is goed voor Unilever, maar beter voor het reclamebureau.
Tags: