Ondernemerschap: inzicht in groeifases en ambities

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Bij elke groeifase horen groeipijnen in het ondernemerschap. Waarom zijn dingen in de onderneming anders geworden? Inzicht in deze groeifases en je manier van ondernemen helpt je verder. Ontdek jezelf en je onderneming en geef nieuwe betekenis aan jouw ondernemerschap!
 
Ondernemerschap is voor iedereen anders
Je karakter, competenties en ambities: het hoort allemaal bij je ondernemerschap. Maar iedere ondernemer reageert anders op de groei van een onderneming. Houd jezelf daarom af en toe een spiegel voor. Hiermee maak je inzichtelijk waar je ambities liggen en kijk je naar de balans tussen jouw persoonlijk belang en het bedrijfsbelang.

Met inzicht in jouw ondernemerschap kun je als ondernemer actie ondernemen op zaken die moeten veranderen. Je ondernemerschap groeit mee met je onderneming.
 
Je onderneming en ondernemerschap
Er zijn diverse bedrijfskundige modellen waarmee je naar jouw ondernemerschap kunt kijken.

  • Met het Levenscyclusmodel zie je in welke groeifase jouw onderneming zit. Gedurende een cyclus zal de omzet stijgen, stabiliseren en uiteindelijk afnemen. (Gebaseerd op model Greiner.)
  • Met het Model van Quinn bekijk je de bedrijfscultuur. Is deze intern of extern gericht en flexibel of juist stabiel?
  • Een ander veel gebruikt model maakt zichtbaar met welke pet je in jouw onderneming staat. Werk je heel operationeel of juist meer als manager of aandeelhouder? Passen deze bedrijfscultuur en pet bij jou? Of zou dat op termijn moeten veranderen?

Jijzelf en ondernemerschap
Niet alleen je onderneming, maar ook jouw persoonlijkheid hoort bij het ondernemerschap. Wat zijn je ambities? Waar ben je goed in en wat kan beter? En, heel belangrijk, doe je wel dingen die je echt wilt? Door deze vragen te beantwoorden, onderbouw je je ambities en toets je deze op inconsequenties. Met dit inzicht in je ondernemerschap kun je aan gaan pakken wat nodig is om je ambities te realiseren.

Ondernemerschap betekenis geven
Wanneer je door al deze vragen meer inzicht hebt gekregen in jezelf en je onderneming is het tijd voor betekenisgevingacties. Door deze acties te bepalen krijg je helderheid in wat je wanneer zou moeten oppakken. Is het bijvoorbeeld tijd om structuur aan te brengen in de onderneming? Is het verstandig om een cursus te volgen? Met zulke bewuste acties geef je betekenis aan je ondernemerschap.

Tags: