Andere kijk op geld verdienen

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Menig MKB'er biedt een prima product, maar peurt er niet de maximale omzet uit of verliest de slag met de concurrent. Vaak is het dan nuttig het businessmodel tegen het licht te houden en vanuit de vertrouwde basis op een heel andere manier geld te gaan verdienen. De Kamer van Koophandel leert bedrijven creatief te zijn op dit vlak. Innovatieadviseur Sjoerd Keijser: "Je moet bijvoorbeeld niet alleen tijd steken in het maken van een prototype van een nieuw product, maar ook aan de wijze waarop het tot inkomsten leidt na de marktintroductie."

Tien producenten van kopieerapparaten die min of meer dezelfde prijs en kwaliteit hebben. Hoe steekt een bedrijf de negen andere de loef af? Normaal gesproken niet door te proberen zijn product te verkopen voor de bekende prijs. Misschien wel door het apparaat gratis aan te bieden en een klein bedrag in rekening te brengen voor elke kopie. Of door het kopieerapparaat weg te geven en de klant een mooie service aan te bieden in de vorm van onderhoud en reparaties. Het zijn voorbeelden van modellen waarmee de ondernemer na een aanpassing of toevoeging op een andere manier geld kan verdienen vanuit zijn bestaande business.

Creatiever

Sjoerd Keijser van Syntens (nu Kamer van Koophandel)  vertelt dat productontwikkeling, marketing, creatief ondernemerschap en design almaar vaker in één adem worden genoemd. "Voor steeds meer producten en diensten geldt tegenwoordig dat er eerder sprake is van overvloed dan van schaarste. Het wordt dus moeilijker je waar te slijten. Dat noopt ondernemers creatiever te worden, toegevoegde waarde te bieden en ook grondig te kijken naar hun verdienmodel."

Volgende stap

De Kamer van Koophandel attendeert ondernemers op het Business Model Generation, naar het gelijknamige boek van de bedenker ervan, de Zwitser Alexander Osterwalder. "Een leuk en gemakkelijk model om over je bedrijf na te denken", zegt Keijser. "Kijk, veel MKB'ers redeneren: ik maak iets en ik verkoop iets. Maar door zo lichtvaardig te doen over je businessmodel, laat je kansen liggen. Ik zie het om me heen: bedrijven die affiniteit hebben met technologie en trots zijn op hun mooie product, maar die niet de volgende stap zetten door grondig na te denken over de manier waarop ze er geld mee kunnen verdienen. De Kamer van Koophandel is van mening dat je een businessmodel kunt designen zoals je een product kunt designen. Het Business Model Generation is een creatief middel om meerdere scenario's te bedenken, het liefst met leveranciers en klanten erbij, om vervolgens de beste keuze te maken."

Origineel

Keijser is projectmanager van Shell liveWIRE, een initiatief om jonge innovatieve ondernemers te helpen met de ontwikkeling van hun bedrijf. Hij vertelt: "Binnen deze groep wordt vaak veel energie gestoken in originele businessmodellen. Logisch, want het is niet zo onderscheidend om software op een cd-rom te zetten en die te verkopen. Een mooi voorbeeld is Aanmelder.nl. Dat bedrijf heeft een online applicatie ontwikkeld voor organisatoren van evenementen. Via die weg kunnen bezoekers zich eenvoudig aanmelden. Aanmelder.nl genereert zijn inkomsten niet met de verkoop van de applicatie, maar doordat het een fee krijgt per aangemelde bezoeker."

Buitenstaanders

Een nieuw businessmodel vergt van de ondernemer een andere kijk op zijn bedrijf. Hij of zij moet de platgetreden paden verlaten. Het is ook raadzaam buitenstaanders erbij te betrekken. Keijser: "Neem Apple. Als computerbedrijf deed het onderzoek naar behoeften van zijn doelgroepen. Dat leidde uiteindelijk tot de service muziek te beluisteren en te bewaren via de iPod, waarvoor samenwerking met de muziekindustrie nodig was."

"Iets soortgelijks zie je bij AquaFox. De onderneming had voor cafés een spoelbak bedacht waar niet een kraantje blijft lopen, maar waar een systeem water en zeep doseert aan de hand van het aantal gespoelde glazen. Daarvoor moest vervolgens de bestaande markt worden doorbroken. Dat is pas gelukt door de belangrijke spelers in de markt, die een belang bij het product kunnen hebben, tot vriend te maken. Heineken heeft geholpen het systeem te ontwikkelen en te verkopen, zodat er meer bier in schone glazen geschonken kan worden. Unilever was nog niet actief in de horeca en zorgt nu voor ontwikkeling en distributie van de speciale zeep. Verder wordt service en onderhoud gerealiseerd met de bestaande servicepartijen in de markt die bij de horeca over de vloer komen. Iedereen verdient hierbij aan de verkoop van de zeep. Samen creëer je zo een nieuw businessmodel."

Tags: