Internetbureau Redkiwi realiseert sterke omzetgroei

  • 13 juni 2013
  • -Reacties

Een omzetgroei van 900% in vijf jaar is maar weinig internetbedrijven gegeven sinds het knappen van de internetzeepbel. Redkiwi wél, mede dankzij  de Kamer van Koophandel.

Ze begonnen met z'n tweeën en hebben nu, zes jaar later, 24 man in dienst. Het gaat Victor Straatman en Jasper Verbunt voor de wind. Hun bedrijf Redkiwi moest het grootste internetbureau voor ondernemers in Nederland worden en ze zijn hard op weg.

Straatman: 'Het bedrijfsleven wordt bediend door een paar grote internetbureaus, maar de markt voor het midden -en kleinbedrijf (MKB) is nogal versnipperd: veel kleine, lokale bedrijven. Daar ligt voor ons een kans'.

Redkiwi helpt MKB-ondernemers resultaat te halen uit hun website. Het bedrijf geeft advies, ontwikkelt websites en biedt hosting & service. Er kan ontzettend veel met internet, kijk alleen al naar de mogelijkheden van social media. Redkiwi helpen haar klanten de juiste keuzes te maken. Bijna 400 klanten inmiddels.

Snelst groeiende internetbureau

Het bedrijf groeide van 2 naar 26 medewerkers. In december breidde het van oorsprong Rotterdamse bedrijf uit met een vestiging in Amsterdam. In vijf jaar haalde Redkiwi een tienvoudige omzetgroei. In 2008, 2009 en 2010 werd het bedrijf door het Financiële Dagblad (FD) uitgeroepen tot snelst groeiende internetbureau van Nederland. En ze stonden op de 21ste plaats in de Deloitte Technology Fast50 Benelux.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Straatman: 'We groeien zo hard, omdat we willen groeien. We stellen onszelf hoge doelen. We weten waar we goed in zijn en wat we willen, en daar alleen richten we ons op. Wat ons ook verder heeft gebracht is coaching. We laten ons graag door een onafhankelijke, deskundige derde adviseren over ondernemen en innoveren. Iemand die ons bedrijf goed kent en kan meedenken als Jasper en ik er met z'n tweeën niet uitkomen'.

Ook als ondernemers gegroeid

Elk jaar de omzet verdubbelen, dat was het streven. Met een bedrijf dat meegroeit, vestiging voor vestiging. Maar dat laat zich lastig organiseren. Een franchiseformule voor internetbureaus bestaat niet. Redkiwi heeft haar eigen groeistrategie gevolgd, samen met de Kamer van Koophandel. Zo worden alle werkzaamheden nu online uitgevoerd: medewerkers loggen in en kunnen aan het werk. Ideaal als je een nieuwe vestiging opent, want er hoeft geen nieuwe infrastructuur te worden ontwikkeld.

Straatman: 'Dankzij het netwerk van de Kamer van Koophandel hebben we ook andere partijen leren kennen die ons hebben geholpen op cruciale momenten in het groeiproces. Mede dankzij de Kamer van Koophandel zijn we een bedrijf geworden waarin iedereen bijdraagt aan innovatie en groei. Onze medewerkers krijgen bijvoorbeeld elke vrijdagmiddag 'vrij' om hun eigen werkprocessen te verbeteren. De Kamer van Koophandel helpt ons te groeien.

Groeispurt

De twee ondernemers bevinden zich nu in de positie dat zich niet meer bezighouden met operationele taken, maar zich alleen nog richten op de groeiplannen en het optimaliseren van de werkprocessen. Straatman: 'In 2014, als we tien jaar bestaan, willen we de markt bedienen vanuit tien vestigingen in heel Nederland. We willen hét internetbureau voor Nederland zijn. Met zestig, zeventig man in dienst bedienen we dan 3.000, misschien wel 4.000 klanten. Er zijn nog veel MKB-bedrijven die niet het maximale uit hun website halen. Daar willen wij hen met alle plezier bij helpen'.

Meer informatie
www.redkiwi.nl

Tags: