Diensteninnovatie

  • 19 juni 2013
  • -Reacties

Je eigen product of dienst wordt juichend ontvangen, je klanten zijn keer op keer aangenaam verrast en je verdient niet één, maar twee keer aan je product. Dit is ook voor jouw haalbaar. Diensteninnovatie, ofwel het ontwikkelen van nieuwe diensten, biedt nieuwe innovatiekansen.

Met het in de markt zetten van nieuwe dienstenconcepten of met het verbeteren van de bestaande dienstverlening lever je meer toegevoegde aan je klanten. Dit kan naast of samen met de bestaande producten zijn, waardoor omzet en rendement aanzienlijk kunnen worden vergroot.

Diensten ontwikkelen is niet nieuw, diensten bestaan al eeuwen, maar een nieuwe dienst innoveren in deze snelle tijd vergt andere vaardigheden van ondernemers. Grote bedrijven zien we steeds meer verschuiven van producten-bedrijf naar diensten-bedrijf (zie IBM, OCE). Deze grote bedrijven worstelen met het probleem van het creëren van steeds grotere omzetten en winsten. Want hoe kun je grotere omzetten en winsten realiseren? Cijfers bewijzen dat met het leveren van diensten meer marge kan worden gemaakt dan alleen met het verkopen van producten. Natuurlijk wil en kun jij als MKB-er dat ook, maar hoe?

Waarde toevoegen als MKB'er

Graag leert het MKB van de ervaringen van de grote bedrijven. Je wilt toch ook waarde creëren of waarde toevoegen voor je klanten en je marges vergroten. Maar een wetenschappelijke onderbouwing met ingewikkelde tools, daar zit je vast niet op te wachten. De meeste MKB-ers willen graag praktische hulp waarbij ze worden bijgestaan in de waan van de dag.  Je wilt leren van de fouten van anderen en het daarna zelf beter doen door te gaan innoveren. Daarbij is vooral belangrijk dat er geld te verdienen is; Hoe haal ik een zo hoog mogelijke marge op een verantwoorde manier met diensten?

Diensten-Innovatiemodel

Dé tool voor het MKB om een dienst te kunnen innoveren.

Ondernemers over Diensteninnovatie

De Kamer van Koophandel heeft, samen met de Hogeschool van Amsterdam, de Vrije Universiteit en user-centered design bureau Muzus de ondernemerskring ‘Diensteninnovatie’ ontwikkeld, op basis van het Kamer van Koophandel Diensten-Innovatiemodel. Middels dit model ga je in zeven gerichte stappen aan de slag. Deze kring is specifiek ontwikkeld voor MKB-ondernemers en daarmee uniek in Nederland. De kring ‘Diensteninnovatie’ richt zich zowel op productiebedrijven die hun dienstenkant (verder) willen ontwikkelen, als op dienstenbedrijven die hun pakket willen uitbreiden of professionaliseren.

Ervaringen van ondernemers

Jan- Willem Lut, directeur Sercom “Het stimuleerde je om als het ware vanuit een helikopter naar je eigen bedrijf te kijken. Door iets meer afstand te nemen, dwing je jezelf goed na te denken over welke kant je op gaat met je bedrijf, hoe de markt en de concurrentie zich ontwikkelen, waar je over vijf of tien jaar met je bedrijf wilt staan en welke nieuwe diensten je in de toekomst mogelijk kunnen helpen om je marktpositie te verbeteren.”

Jeroen Veerman, partner H&S Adviesgroep “Het is vooral heel waardevol dat je wordt getriggerd om op een andere manier naar je bedrijf en de omgeving te kijken. Wat ik er vooral van heb opgestoken is dat het zeer inspirerend  is om de klant te betrekken bij je ideeën om een nieuwe dienst te ontwikkelen. Daar moet je wel moeite voor doen, maar het levert echt veel inzicht op. Goed doorvragen naar de dieperliggende wensen en behoeften van de klant is hierbij enorm belangrijk. Tijdens de workshops heb ik veel geleerd over de meest effectieve methode om dit boven water te krijgen.“

Geert Kuiper, directeur-eigenaar Kuiper Transport “Ik heb de workshops ervaren als een mooie ondersteuning bij het proces van het vormgeven van een nieuwe dienst. Je hebt natuurlijk wel een eigen visie over zo’n nieuwe dienst, maar het is juist belangrijk om je open te stellen voor de visie van anderen. Tijdens de workshops was er volop gelegenheid om je eigen visie te spiegelen aan die van de docenten en aan die van de andere deelnemers.”

Jan Koomen, directeur-eigenaar Technikeur Inspectie B.V. “Het was heel plezierig om door professionals te worden begeleid en je ideeën te kunnen toetsen aan collega-ondernemers. Ondanks het feit dat alle deelnemers aan de workshops uit verschillende sectoren afkomstig waren, werd al snel duidelijk dat we veel met elkaar gemeen hadden. Je hebt uiteindelijk toch allemaal met dezelfde problemen te maken. De Kamer van Koophandel slaagde er samen met kennispartner Muzus uitstekend in om een informele en ontspannen sfeer te creëren, waarin alle deelnemers zich goed op hun gemak voelden.”

Ruud van Enter, directeur Enter@work “Ik had al eerder contact gehad met innovatieadviseur José Laan. Zij had me daarvoor al geholpen de zaak vlot te trekken op een moment dat ik een beetje vastliep met dit project. Zij heeft me in contact gebracht met Christer Guldemond, docent van de Economische Faculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam voor de uitvoering van een marktonderzoek. De ontwikkeling van ons dienstenconcept is veel concreter geworden.”

Henk Komin,directeur-eigenaar IJskoud B.V. "Omdat ik innovatie erg belangrijk vind, sprak het mij bijzonder aan om in een serie van workshops met andere ondernemers over dit onderwerp te kunnen sparren. Mijn verwachting dat ik veel kennis over dit onderwerp zou kunnen uitwisselen met de andere deelnemers, is absoluut uitgekomen.”e eigen product of dienst wordt juichend ontvangen, je klanten zijn keer op keer aangenaam verrast en je verdient niet één, maar twee keer aan je product. Dit is ook voor jouw haalbaar. Diensteninnovatie, ofwel het ontwikkelen van nieuwe diensten, biedt nieuwe innovatiekansen.

Tags: