Fopspeen voor pasgeborenen: Difrax ontwikkelt innovatieve fopspeen voor pasgeboren baby's

  • 21 juni 2013
  • -Reacties

Fopspenen: daar valt toch niet meer aan te innoveren? Dat is een enorme misvatting. De nieuwe fopspeen voor pasgeboren baby’s van Difrax is daarvan het bewijs.

Speciaal voor pasgeborenen

De nieuwe fopspeen is speciaal geschikt voor pasgeboren baby’s. De fopspeen is kleiner dan andere fopspenen en het schildje biedt door zijn vlindervorm en extra gleufjes veel luchttoevoer. Dit verminderd de kans op huidirritatie rondom het mondje. Bovendien is de fopspeen voorzien van een veilig bevestigingsmechanisme waardoor het zuiggedeelte onmogelijk los kan laten van het schildje.

Familiebedrijf

Difrax B.V. uit Bilthoven is verantwoordelijk voor de nieuwe fopspeen. Dit familiebedrijf werd in 1967 opgericht door Dippy en Frank van Eijkelenborg om wattenstokjes te verkopen. Onder leiding van hun dochter Vivienne maakte het bedrijf een enorme groeispurt, zowel in omvang als in faam. Op dit moment werken er 25 mensen en verkoopt het bedrijf meer dan 250 verschillende baby- en peuterproducten in winkels door heel Nederland en in andere Europese landen.

Eigen fopspeen

Vivienne Van Eijkelenborg: “Marktonderzoek wees uit dat Difrax een grote naamsbekendheid heeft op het gebied van fopspenen. Alleen werd de fopspeen vrij groot bevonden voor pasgeboren kindjes. We wilden het formaat dus aanpassen. Het was meteen een aanleiding om er een mooier, eigen ontwerp van te maken; een eigen fopspeen uit een eigen Difrax mal.”

Ontwerpen zonder verder te kijken

Van Eijkelenborg: “Via Syntens (nu Kamer van Koophandel) kwamen we in contact met Loft industrial designing. Zij inventariseerden waar Difrax voor staat. Zij brachten ook alle veiligheidsnormen voor fopspenen in kaart. Met deze gegevens zijn zij gaan ontwerpen zonder te kijken naar wat er nu op de markt is en hoe de gebruikelijke fopspenen eruit zien.”

Proefmodellen testen

Na testen op kinderdagverblijven bleek één model een sterke voorkeur te hebben. Die versie van de nieuwe fopspeen is daarna uitgebreid getest bij SGS (www.SGS.com) op alle wettelijke verplichtingen.

Difrax paste de proefmodellen meerdere keren aan tot alle onderdelen goed en stevig op elkaar aansloten. Na ruim een jaar werd de fopspeen in productie genomen.

In de markt

Van Eijkelenborg: “Door een gratis fopspeen te verstrekken in een babydoos ontving elke baby een Difrax fopspeen. We hopen dat de ouders de fopspeen het mooiste en beste vinden en die gaan gebruiken. In de praktijk is het vaak zo dat een baby gehecht raakt aan de eerste fopspeen die het krijgt. Doordat de fopspeen voor pasgeboren baby’s klein is en mooi oogt in het gezichtje, heeft de Difrax fopspeen een goede kans.”

“Het belangrijkste is de verkrijgbaarheid van de nieuwe fopspeen. Met de voormalige fopspeen hadden wij al een schapruimte bij ruim 3.000 verkooppunten (met name drogisterijen). Nu gebruiken we die ruimte voor de nieuwe fopsteen.

Stap voor stap

Van Eijkelenborg: “Ga stap voor stap te werk. Innovaties kosten veel tijd. Beslis dus niet te overhaast omdat het al zo lang duurt. Ook de laatste fases hebben hun tijd nodig om tot een perfect resultaat te komen.”

Meer informatie
www.difrax.nl.

Tags: