Op koers met Propositiehuis

  • 21 juni 2013
  • -Reacties

Nadat Els Roest-de Bekker de transformatie van leerkracht naar het bedrijfsleven had gemaakt, begon ze in 2005 voor zichzelf met managementondersteuning voor MKB’ers en onderwijsinstellingen. In de praktijk bleek al snel dat ze zelf een goede manager was en steeds vaker strategisch organisatieadvies gaf. Dat vroeg om een herpositionering. Op zoek naar de nieuwe koers kwam ze terecht bij de Kamer van Koophandel.

Propositiehuis

Speciaal voor ondernemers die op zoek zijn naar een onderscheidende propositie, heeft de Kamer van Koophandel het Propositiehuis in het leven geroepen. Gebaseerd op een methode die bij bedrijven als Unilever en Philips al jarenlang succesvol wordt toegepast.

Anders luisteren

Els Roest-de Bekker: “Het is een praktisch stappenplan dat je dwingt heel secuur de vraag van je klanten te achterhalen. Hierdoor ben ik anders gaan luisteren en reageren. Waar ik eerst geneigd was het proces uit handen te nemen, help ik nu organisaties om zichzelf beter te ontwikkelen in de richting waar ze naar toe willen. En dat is ook precies de propositie van mijn bedrijf Roebek Organisatieontwikkeling geworden die ik samen met Johan de Jong van Syntens (nu Kamer van Koophandel) heb geformuleerd.”

Constructieve energie

Johan de Jong: “Haar levenservaring maakt Els tot wat ze is en dat ze die processen zo goed kan herkennen. Ze weet weerstanden te traceren, subtiel te pareren en om te buigen in constructieve energie. Het feit dat zij leerkracht is geweest speelt in die vaardigheden een belangrijke rol.”

Unique selling point

De Jong: “Mijn advies was eigenlijk heel simpel: je bent gewoon goed en laat dat maar zien.” Els: ‘Het was voor mij best een drempel om dat even te gaan benoemen, maar in de wereld van de adviseurs is er ontzettend veel concurrentie en is je persoonlijkheid je belangrijkste unique selling point (usp). Via dit instrument haal je haarfijn je onderscheidend vermogen naar boven.”

Website

“In mijn communicatie naar klanten moest ik dus expliciet laten zien wie ik ben en wat ik heb gedaan. Dat klinkt als een open deur, maar je bent gauw geneigd daar te bescheiden en te onduidelijk in te zijn, met als gevolg dat je in feite essentiële informatie voor potentiële klanten weg laat. Nu komen mijn werkwijze, eigenschappen en competenties veel duidelijker naar voren op mijn website.” Els maakt de cirkel rond door klanten aan het woord te laten die zich uitspreken over haar inbreng.

Tip

Zoals het een echte organisatieadviseur betaamt, heeft Els omgekeerd nog een tip voor de Kamer van Koophandel zelf: ‘’Ik denk dat het waardevol zou zijn als Syntens (nu Kamer van Koophandel) zich nadrukkelijker zou manifesteren in netwerkclubs van ondernemers, omdat veel meer mensen baat zouden kunnen hebben bij een scherpere propositie. Met een beetje begeleiding kan dan een hele groep tegelijk op weg worden geholpen.”

Meer informatie

www.roebek.nl

Tags: