Lakei-boomkwekerij: de geur van seringen in de winter, Parfum de nature

  • 21 juni 2013
  • -Reacties

Lakei Boomkwekerij kweekt dermate heerlijk geurende rozen en seringen dat het bedrijf er twee jaar geleden een prijsvraag mee won. Hans van der Laak en Emiel Keiren, compagnons van de boomkwekerij, realiseren zich dat geur bepalend is voor de keuze van de consument. Hun centrale vraagstuk in de Design Pressure Cooker® (DPC) Food & Agri van de Kamer van Koophandel is hoe zij die kwaliteit aan de consument kunnen duidelijk maken vóórdat het bloeiseizoen is aangebroken.

Parfum de nature

De gewonnen prijsvraag tijdens een symposium voor boomkwekers stimuleert de compagnons om een marketingconcept te bedenken bij hun product. Hans van der Laak vertelt dat de merknaam 'Parfum de nature' dan al voor hun product bedacht is. Nu willen de boomkwekers middels een doordacht marketingconcept hun product succesvol op de markt positioneren.

Seizoensgebonden product

Marketingtechnisch is een tuingewas een lastig product. Geheel volgens de wisseling van de seizoenen ogen de kerngezonde struiken in sommige jaargetijden schriel. Het aankoopmoment voor de struiken valt meestal niet samen met de bloeiperiode, het moment waarop de plant geurt. In het tuincentrum moet een klant dus een echte kenner zijn om de geurkwaliteit aan de hand van de merknaam te herkennen.

De neus als marketinginstrument

Hoe verleid je in de tuincentra de consument met ons product? vragen Hans van der Laak en Emiel Keiren zich dan ook af. In de DPC-workshop van de Kamer van Koophandel gaan de boomkwekers met deze vraag aan de slag samen met full service reclamebureau Upstream Advertising BV. Creative director Dimitri Schouten pleit voor de totale productbeleving: "Naast het visuele is de neus qua beïnvloeding een hele belangrijke indicator om een koopbeslissing te nemen. En heel onbewust, dus voor marketeers een erg leuk instrument."

Geur gegarandeerd

Voorafgaand aan de dag hebben Hans van der Laak, Emiel Keiren en Dimitri Schouten een kort ontwikkeltraject doorlopen. Daaruit is het beeldmerk voortgekomen. Bij aanvang van de workshop ligt er dus al een merknaam en een logo op tafel. Het team brainstormt over de totaalpresentatie voor in de tuincentra. Dimitri Schouten adviseert de compagnons over de technologische mogelijkheden van geurmarketing bij de visuele presentatie. Een bijbehorend garantiecertificaat geeft de consument de zekerheid dat de geur van de echte bloem eenzelfde kwaliteit heeft.

Pilotfase

Nu moet eerst een prototype worden gemaakt van de presentatietafel voor de seringen en rozen. Een geurdeskundige gaat voor een geurmachine de seringengeur ontwikkelen. Voor rozen bestaat een dergelijke geur al. Na een pilotfase bij tuincentra in de regio willen de boomkwekers het concept met geur over een jaar evalueren. Parfum inzetten bij de verkoop van geurende planten, het klinkt zo voor de hand liggend. Dimitri Schouten verklaart echter dat het in deze branche een nieuwe toepassing is.

Tags: