Marketing: hoe vertel je jouw verhaal goed?

  • 21 juni 2013
  • -Reacties

Je hebt de juiste producten en diensten voor je klanten. Maar als je vertelt wat je precies doet, is je verhaal te lang of te warrig. Of je vindt het te opschepperig om te vertellen waarom je beter bent dan anderen. Met het Propositiehuis kun je de marketing van jouw bedrijf opstellen.

Product antwoord op klantbehoefte

Veel ondernemers willen marketing inzetten, maar hoe doe je dat op een goede manier? Want de brochures of websites gaan vooral over het product of de dienst. Zij zijn opgesteld vanuit een ‘zenden’ modus en vinden soms geen aansluiting bij de doelgroep. Meestal komt dit doordat er niet eerst wordt ingegaan op de behoeften van de klant (lezer). Terwijl dat unieke product juist het antwoord is op wat klanten zoeken.

Het verhaal van je product

Het model Propositiehuis van de Kamer van Koophandel helpt. Het geeft een compleet overzicht van wat je voor de positionering en communicatie van jouw product en de marketing moet weten, op een eenvoudige en doeltreffende manier. Met het motto ‘Wat heb je te bieden? Verbeter je verhaal!’ leert  je jouw verhaal over je product of dienst bondig en aantrekkelijk te communiceren. En meteen duidelijk te maken waarin je je onderscheidt van concurrenten.

Marketing kijkt naar de klantbehoefte

Wat een ondernemer doet of maakt voorziet in een behoefte van klanten en onderscheidt zich van concurrenten. Een propositie is kortweg een bondig en aantrekkelijk verhaal over hoe dat product die behoefte vervult, om bestaande en nieuwe klanten geïnteresseerd te maken en te houden.

Innovatieadviseur Quirien Verbakel: ‘Marketing is voor veel ondernemers een vaag begrip. Zij denken dat hun product zo goed is, dat het zichzelf wel verkoopt. En dat valt dan vervolgens tegen. Er is geen twijfel dat hun product geweldig is. Alleen gaan ze meer specificaties en features opnoemen om hun product aan de man te brengen. Maar je moet die blik juist omdraaien. Vanuit de klant met zijn vraag redeneren. Zodat je hem meeneemt naar de oplossing toe: jouw product. Dat levert een goede propositie op. In alle communicatie zoals websites, brochures, en beurspresentaties.

Propositie bewezen succesvol

Een propositie is gebouwd op zes elementen:

  1. doelgroep
  2. behoefte van de doelgroep
  3. belofte
  4. concurrenten
  5. onderbouwing van de belofte
  6. onderscheidend vermogen

 

Propositiehuis van Syntens

Multinationals als Philips, Unilever en Procter&Gamble doen hun marketing al jaren op die manier. De Kamer van Koophandel heeft het Propositiehuis geschikt gemaakt voor het MKB, met een praktische handleiding.
 
 
 
 

Marketingboodschap effectief over brengen

 
Ondernemers uit alle sectoren hebben het Propositiehuis gebruikt om hun marketingboodschap scherper en aantrekkelijker te maken. Quirien Verbakel: ‘De workshops die wij gaven waren het ei van Columbus. Ondernemers merken in verkoopgesprekken veel beter te luisteren naar behoeften van de klant. Of zich te verdiepen in mogelijke doelgroepen. Het Propositiehuis geeft simpelweg handvatten om je marketingboodschap effectief over te brengen. Ondernemers krijgen focus en helderheid in hun marketing.’
 
Tags: