PESTLIED-factoren bepalen je succesfactor bij internationaal zakendoen

  • 22 juni 2013
  • -Reacties

Internationaal zakendoen biedt kansen, maar is in de praktijk lastig. Een ondernemer is -bewust of onbewust-  altijd alert op wat er in zijn omgeving gebeurt. Veel factoren in je omgeving raken je bedrijf direct. De economische situatie bijvoorbeeld, wetgeving of nieuwe technologie.

Op gevoel werken lastig in buitenland

Bij internationaal zakendoen spelen diezelfde factoren. Maar in het buitenland signaleer je ze niet onbewust vanzelf. In Nederland werken veel ondernemers in hun eigen branche op hun gevoel. Dat gevoel is er in het buitenland (nog) niet. Hoe bereid je je voor op internationaal zakendoen? Wat check je en hoe doe je dat? Bekijk de checklist.

Checklist bij internationaal zakendoen

Er zijn acht omgevingsfactoren die internationaal grote invloed kunnen hebben op je bedrijf of business. De termen zijn in het Engels, wat door de beginletters leidt tot de ezelsbrug PESTLIED.

Political - Politieke factoren zijn de regels en maatregelen van landelijke en regionale overheden.
Economical - Economische factoren zoals belastingen, subsidies en rente.
Social - Sociale factoren omvatten onder andere sociale trends en de houding die men inneemt naar je bedrijf en naar je producten.
Technological - Technologische ontwikkelingen kunnen producten of processen veranderen en kunnen de vraag veranderen.
Legal - Wetgeving kan kansen en mogelijkheden creëren of remmen.
International - Denk hier aan factoren zoals wisselkoersen en technische handelsbarriéres.
Environmental - Aandacht voor milieu en duurzaamheid kunnen zowel productie als product raken.
Demographical - Bijvoorbeeld leeftijd beïnvloedt de vraag naar je product of dienst en de beschikbaarheid van arbeidskrachten.

Beoordeel het nut van de factoren voor jouw situatie

De waarde van de PESTLIED-factoren verschilt van bedrijf tot bedrijf. Een land met weinig wetgeving over intellectueel eigendom kan no-go zijn voor een kennismakelaar. Voor een architect die een grote ontwerpopdracht krijgt kan dat heel anders liggen.

Hoe check je deze factoren voor internationaal zakendoen?

Ga vooral zelf op onderzoek uit. Het gaat er immers om dat je zelf een gevoel krijgt bij allerhande omgevingsfactoren waarop je jouw ondernemersbeslissingen kunt nemen. Door regelmatig te checken beperk je risico's en vergroot je succeskansen bij internationaal zakendoen.

Onderzoek via internet

De zoektocht begint bij internet. Voor ondernemers die internationaal zakendoen is de EVD-site de belangrijkste informatiebron. Er is ook veel informatie beschikbaar op www.internationaalondernemen.nl en via Google en Wikipedia.

Word lid van een netwerk

Stap in een netwerk met mensen die al ervaring hebben met internationaal zakendoen. Er zijn mensen die specifieke kennis heeft van het land en onderwerp waar je meer van wilt weten.

Belangrijke netwerken zijn de exportclubs, verenigingen waar ondernemers elkaar treffen om contacten en ervaringen uit te wisselen. Deze clubs zijn vaak nauw gelieerd aan de consulenten internationale handel van Kamers van Koophandel.

In veel landen zijn internationale Kamers van Koophandel gevestigd. Dit zijn verenigingen waarvan zowel Nederlandse ondernemers lid kunnen worden als ondernemers uit dat land die zich op Nederland richten. Bijvoorbeeld the Netherlands British Chamber of Commerce.

Andere factoren bij internationaal zakendoen

Naast deze PESTLIED-factoren zijn er nog andere zaken die je wilt onderzoeken als je je voorbereid op internationaal zakendoen. Deze factoren ontwikkelen je ondernemersgevoel voor de nieuwe internationale omgeving waar je gaat zakendoen.

Lees verder

NLEVD
Federatie voor de Nederlandse Export
Netherlands British Chamber of Commerce
Kamer van Koophandel
Nederlands Centrum voor Handelsbevordering
www.agentschapnl.nl
www.internationaalondernemen.nl
www.import-export.startpagina.nl
www.export.nl

Tags: