Sociale netwerken: stop de promotiepraat, start de dialoog!

  • 22 juni 2013
  • -Reacties

Online netwerken is iets wat mensen bezighoudt: je huidige en toekomstige klanten bevinden zich op sociale netwerksites, je relaties en je medewerkers zijn er actief. En we staan nog maar aan het begin van al deze ontwikkelingen. Stap nu in. Waarom zou je als ondernemer actief worden op sociale netwerksites? Ondernemers die er ervaring mee hebben, noemen de volgende voordelen:

 

  • Je ontmoet er mensen met gedeelde kennis, expertise en interesses
  • Je kunt snel informatie uitwisselen en ideeën toetsen
  • Je onderhoudt contacten die anders makkelijk zouden verwateren
  • Je komt in contact met mensen die op een andere manier lastig te benaderen zijn
  • Je blijft op de hoogte van wat er online over je business wordt uitgewisseld en kunt er adequaat op reageren


Stop promotiepraat, start de dialoog

Communiceren op internet is écht communiceren, een dialoog. Bedrijven die alleen zenden (zo veel en zo hard mogelijk hun boodschap verkondigen) leggen het af tegen ondernemers die luisteren naar hun klanten, relaties en personeel en gebruik maken van hun innovatieve ideeën en kennis en van de ideeën van het netwerk van hun netwerk. De belangrijkste lessen om deze dialoog succesvol aan te gaan zijn:

 

  • Het kan de klant niet schelen wat je allemaal te bieden of zeggen hebt. Tenzij je op het juiste moment, de juiste oplossing voor zijn probleem hebt.
  • Mensen vertrouwen vooral op het oordeel van andere mensen en niet op de verhalen van bedrijven of organisaties.
  • Mond-tot-mondinformatie regeert.


Aan de slag!

Online interactie vraagt een doordachte strategie: een visie op je ambities, je doelen en de weg daarheen. Maar het is tegelijkertijd een kwestie van doen. Experimenteer en leer. De volgende stappen helpen je op weg.

 

  • Stap 1: Zoek je klanten, relaties en (toekomstige) medewerkers op het web
  • Stap 2: Luister naar je klanten, relaties en (toekomstige) medewerkers
  • Stap 3: Neem hun verhalen serieus en leer ervan
  • Stap 4: Ga de dialoog aan
  • Stap 5: Breng je kennis en expertise in, zonder er een promotiepraatje van te maken


Meer weten?

Download het werkboek 'Ondernemen met sociale netwerken'. Dit boek helpt je stap voor stap op weg om je strategie op te zetten en de kansen van sociale netwerken te benutten.

Tags: