Ondernemerschap en de rol van feedback

  • 22 juni 2013
  • -Reacties

Ondernemerschap en de rol van feedbackAls ondernemer wil je steeds vooruit: nieuwe plannen ontwikkelen, nóg mooiere resultaten halen. Waar vind je de inspiratie om de volgende stap in jouw ondernemerschap te zetten? Hoe blijf je intussen trouw aan jezelf? Er zijn instrumenten voor zelfreflectie en feedback.

Groeien als ondernemer vraagt behalve inzicht in je bedrijf, grondige kennis van jezelf. Wat zijn je dromen? Wat voor type ondernemer ben je? Waar ben je goed in? Wat ligt je helemaal niet? Zelfreflectie helpt. Maar doe niet alles in je eentje: schakel anderen in en stel je open voor feedback.

Ga terug naar je idealen

Stel je voor dat je een bedrijf mag ontwikkelen, gevormd naar jouw idealen: wat is het bestaansrecht van dat bedrijf? Welke waarden draagt het uit? Hoe gaan medewerkers om met elkaar en met klanten? Welke competenties heeft je bedrijf? Sta weer eens stil bij je idealen: hoe zijn ze te verenigen met wat je nu doet of wilt doen?

Vergroot je zelfinzicht

Doe je de dingen die je écht wilt? Past wat je doet, bij wie je bent en wie je wilt zijn? Een test van psychologe Roos Vonk over autonomie en zelfcontact geeft je inzicht of je jezelf kunt zijn in je huidige rol.

Analyseer de fasen in je ondernemerschap

Het Quinn-model onderscheidt verschillende fasen die een bedrijf doorloopt. Elke fase vraagt andere dingen van je als ondernemer. In de ene fase zul je je waarschijnlijk prettiger voelen dan in een andere. Ben je je bewust van de fase waarin je bedrijf zich bevindt?

Verdeel de rollen slim

Ondernemers moeten van vele markten thuis zijn. Maar het is onmogelijk om met alle rollen evenveel affiniteit te hebben. Dat hoeft ook niet als je de taken binnen je bedrijf slim verdeelt. Het 'model van Smit' is een handvat om de rollen en verantwoordelijkheden in jouw onderneming zó te verdelen dat ze passen bij ieders ambitie en kracht.

Kijk vooruit

Hoe ziet je bedrijf er over 5 jaar uit? Welke producten of diensten lever je? Welke (nieuwe) markten bedien je? Wat voor type werknemers heb je in dienst? Welke rol zie je voor jezelf weggelegd? Door je een beeld te vormen van je toekomstige bedrijf, kun je een pad bepalen om er te komen. Te beginnen met de eerste actie die je vandaag nog (!) moet nemen om jouw toekomstdroom te realiseren.

Schakel anderen in voor feedback

Bedenk niet alles in je eentje vanachter je bureau. Schakel juist ook anderen in. Organiseer bijvoorbeeld een professionele kroegentocht. De ingrediënten zijn simpel: een informele setting, enkele vrienden die bereid zijn je een spiegel voor te houden en enkele stellingen. Die stellingen ontleen je aan je dagelijkse praktijk als ondernemer. Bijvoorbeeld: 'Een klant zei tijdens een verkoopgesprek dat hij niet warm of koud werd van mijn verhaal over mijn nieuwe product. Ik slaagde er niet in verbinding te maken terwijl ik dat juist graag wil'. Laat je vrienden reageren, geef hen de ruimte je te prikkelen en te tarten. Maak vervolgens de balans op: wat leer je van hun reacties? Hoe ga je ermee aan de slag?

Laat je inspireren door bekende ondernemers

Heel wat ondernemers hebben gepubliceerd over de opbouw, de groei en bloei en soms ook de neergang van hun bedrijf. Laat je inspireren door de verhalen van onder meer Frits Philips, Anthony Fokker, Freddy Heineken (boek "Portret van Heineken"), Frits Goldschmeding en hedendaagse helden als Richard Branson, Ricardo Semler. Zelf direct contact zoeken met een ondernemer bij je in de buurt kan natuurlijk ook. Laat je inspireren door een ondernemer waar je bewondering voor hebt.

Tags: