Hé marketeer, leer eens rekenen!

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Cijfermatige onderbouwing van de marketingstrategie wordt steeds belangrijker. Vroeger, toen ik aan de HEAO studeerde, leerde ik hoe ik tienjarenplannen moest opstellen. Tegenwoordig moet je blij zijn als je drie jaar vooruit kunt kijken. Onder invloed van internet en sociale media ondergaan alle sectoren van onze economie grote veranderingen. Juist daarom is het van belang dat je strategische beslissingen kunt onderbouwen met deugdelijke cijfers, ook op het gebied van marketing.

Welke cijfers zijn van belang?

De cijfermatige onderbouwing van marketing is onmisbaar. Wanneer je als beginnend ondernemer naar de bank gaat om een lening te vragen, krijg je die vragen ook: hoe groot is de markt? Wat willen de consumenten? Hoe groot is het marktaandeel van de concurrentie? Dergelijke cijfers heb je nodig om strategische beslissingen te kunnen nemen, ook in de marketing. Zelfs voor zoiets als Google AdWords moet je een goede calculatie kunnen maken. Het lijkt niet duur, maar op jaarbasis gaat het al snel om duizenden euro’s.

 

Meester van de koopcyclus

Onder invloed van de digitalisering en de sociale media verandert het marketingvak snel. Je ziet dat marketingcampagnes steeds meer geïntegreerd worden met de sociale media, maar ook met andere afdelingen binnen bedrijven. We hebben zoveel digitale platforms tot onze beschikking, dat je heel gericht keuzes moet gaan maken. In de retail gaat het op dit moment zo slecht, met alle leegstaande winkelpanden, dat marketing en sales daar in elkaar schuiven. Marketeers worden meester van de koopcyclus. Dat is een belangrijke ontwikkeling, waarvoor je echt een rekenachtergrond nodig hebt.


Online marketeer van de toekomst

Uit onderzoek van USG Capacity bleek vorig jaar dat marketeers verwachten dat online en offline marketing steeds meer in elkaar op zullen gaan. ‘De online marketeer van de toekomst moet twee doorslaggevende competenties hebben: inzicht in data en een realistisch en actueel besef van vernieuwen’, luidde de conclusie van het onderzoek. Ik kan me daar wel in vinden. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar als je terugkijkt naar waar wij vijf jaar geleden stonden en je vergelijkt dat met waar we nu zijn, zie je een levensgroot verschil. Door de internettechnologie en sociale media weten we steeds meer van onze klanten. Als je online zoekt naar een Peugeot, word je meteen bedolven onder advertenties van autofabrikanten. Wanneer je geen verstand hebt van die ontwikkelingen, heb je als marketeer een probleem.


Mensen vinden altijd een antwoord

Ik verwacht wel dat er steeds meer specialismen ontstaan binnen de marketing: marketing-ICT, sociale media-marketing, marketing intelligence, storytelling… dat zijn belangrijke specialismen, die elk hun waarde kunnen toevoegen. En ja, om die te integreren zal een nieuw besturingssysteem nodig zijn, met een generalist aan het roer. Dat is een nieuwe uitdaging. Maar daar houd ik wel van. In het verleden hebben we daar ook vaak genoeg mee te maken gehad en mensen hebben altijd weer een antwoord op die nieuwe uitdagingen gevonden. Dat zal nu ook gebeuren.

Tags: