Broers en zussen: Aan het roer!

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Na jaren in de creatieve industrie te hebben rondgehobbeld kan ik in ieder geval één conclusie trekken: opvallend veel bedrijven worden gerund door broers of zussen. ‘Lekker belangrijk’ denk je misschien, maar het is wel degelijk zeer van invloed op hoe een bedrijf reilt en zeilt. Dat bleek ook tijdens een Broers en zussen-workshop die Syntens organiseerde voor…. eh…. broers en zussen dus.

De een in- de ander extern gericht

Het eerste wat in het oog springt bij dergelijke bedrijven is dat voor de buitenwereld pas vrij laat duidelijk wordt dat de ogenschijnlijk enige ondernemer aan het roer, een broer of zus aan zijn zijde heeft. Dit komt doordat vaak één van de twee commerciëler is ingesteld en dus al snel degene wordt die het bedrijf een gezicht geeft. De ander is dan bijvoorbeeld creatief of technisch verantwoordelijk en meer gericht op de interne processen. Gameontwikkelaar Little Chicken is een bedrijf dat volgens deze formule werkt.

Soms hebben broers of zussen juist wel min of meer dezelfde rol binnen hun bedrijf. De zussen van Muzus werken op deze manier al vijf jaar prima samen. Het grappige is dat de zusjes, als het gaat om gedrag en karakter, wel heel verschillend blijken. Volgens het CAPS-gedragsmodel was de één een promotor (opportunistisch, optimistisch, spontaan en overtuigend), terwijl de ander juist een controller is (formeel, gestructureerd, demanding en concreet). In de praktijk vullen zij elkaar enorm goed aan.

Het Echtscheidingshotel

Rolverdeling is ook heel belangrijk voor het Echtscheidingshotel. Het concept, waarin echtparen zich in één weekend door de rompslomp van een echtscheiding worstelen, is een doorslaand succes. Dat wordt mede veroorzaakt door de bijzondere rollenmix van de oprichters én broers, Jim en Rene. Rene is eigenaar van een advocatenkantoor, die je binnen de CAPS-karakteristieken een analyzer zou kunnen noemen: bedachtzaam, onderzoekend en analytisch erg sterk. Jim daarentegen is een echte promotor; enthousiast, impulsief en creatief, iemand die sneller dan de brandweer gaat.
 
Hun enorme elan in combinatie met de overtuigingskracht van Jim leidde tot serieuze interesse van het Amerikaanse FOX om het concept ‘Divorce Hotel’ als realityserie op de buis te brengen. En in dat proces was Rene degene die af en toe op de rem durfde te trappen, omdat hij het belang zag om alle aspecten goed af te wegen en op juridische grond te toetsen. Het is een gouden duo, dat uiteindelijk op de MIPCOM in Cannes het contract ondertekende!

‘Hoogtepunten extra hoog, dieptepunten extra diep’

Broers en zussen als ondernemerscombinatie blijkt in de praktijk dus prima te werken. Je vult elkaar aan en kent de ander door en door. Daardoor is er meer ruimte en begrip voor elkaars onhebbelijkheden, eerlijk- en openheid en een conflictje meer of minder. Michiel Sala van Little Chicken verwoordde dat treffend: “Het feit dat je de weg van ondernemen samen met iemand bewandelt die zo dicht bij je staat, maakt het extra speciaal! De hoogtepunten worden extra hoog, maar de dieptepunten ook extra diep, waarbij een ruzie soms hoog kan oplopen.  Maar uiteindelijk zit je met kerst altijd weer samen aan de kalkoen!”

Tags: