Het verschil tussen piraat en pionier

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Onlangs organiseerden we een bijeenkomst rondom duurzame inzetbaarheid: het actief werken aan het langer inzetbaar houden van medewerkers, zodat zij gezond, competent en gemotiveerd blijven. Omdat we allemaal langer moeten doorwerken is het immers belangrijk dat we ook langer fit en betrokken blijven en met plezier naar ons werk gaan. Want doe je je werk met plezier, dan is het geen straf om langer door te gaan. Het draagt dan bij aan je welzijn, je persoonlijke ontwikkeling en het bij de tijd blijven.

Beheers de piraat in jezelf

Onder andere het onderwerp ‘betrokkenheid’ stond centraal. Giel Pastoor, directeur van het Parktheater in Eindhoven, vertelde daarover een inspirerend verhaal. Hij sprak over hoe hij zijn afdelingen afschafte, iedereen binnen de organisatie marketingmedewerker is en mensen hun eigen functienaam heeft laten bedenken. Het Parktheater werd zo een ‘familiebedrijf’, dat werkt met de Pionier & Piraat methode.

 De pionier in je werkt mee, ontdekt, speelt, neemt waar, zet door, vergeeft, verwondert zich en verlegt grenzen. Hij staat lijnrecht tegenover de piraat in je, die hindert, schatten verbergt, saboteert, ontkent, veroordeelt en beschuldigt. Giel weet zo in zijn bedrijf betrokkenheid te creëren, met medewerkers die meedenken over de ontwikkeling van het Parktheater, nu en in de toekomst.

Mensen die houden van hun vak, willen hun werk goed doen

Als ik dit verhaal vertel bij mijn relaties in de zorg, levert dat echter niet altijd zo’n enthousiaste reacties op als die van mij. Inspirerend vinden ze het wel, maar ook wordt opgeworpen dat het in de zorg anders is, bijvoorbeeld omdat budgetten onder druk staan. Dat alles van de ene op de andere dag anders kan zijn omdat de overheid bezuinigingen doorvoert. En natuurlijk, op macroniveau is er weinig invloed uit te oefenen.

Maar juist dáárom is het van belang dat je mensen betrekt door ze mee te laten denken over de ontwikkelingen en veranderingen waarop ze wel invloed hebben! Medewerkers weten zelf het beste hoe hun werk anders georganiseerd kan worden. Zeker zorgmedewerkers kozen voor hun vak omdat zij wat willen betekenen voor anderen. Ze houden van hun werk en willen dat goed doen, en door hen daarover te laten meedenken kunnen ze wel degelijk meebepalen.