Waarom vrouwen best wat groter mogen denken

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Al een aantal jaar ben ik bij Syntens het aanspreekpunt als het gaat over vrouwelijk ondernemerschap. Dit is langzaam zo gegroeid, sinds ik samen met mijn collega Marije Hovestad begon met het organiseren van Ambities aan het IJ, waar vrouwelijke ondernemers bij elkaar komen en uitdagingen bij groei met elkaar delen. Ik ben vanuit Syntens bovendien trekker voor het project WEkeepongrowing: een EU-project waarin 30 vrouwelijke ondernemers gecoacht worden door 15 mentoren, met als doel een snellere groei van hun bedrijf realiseren.

Vrouwen nemen minder risico's

Vorige week las ik in de Volkskrant een artikel over vrouwelijk ondernemerschap, waarin wordt aangegeven dat vrouwen minder risico’s nemen bij de groei van hun bedrijf. Ik wist niet goed wat ik daarvan moest vinden. Ik zie zoveel vrouwelijke ondernemers, met zowel kleine als grote bedrijven. Naar mijn idee starten veel vrouwen een eigen bedrijf vanuit een urgentie of een behoefte om iets te veranderen in de wereld. Dat maakt dat vrouwelijke ondernemers een enorme drive hebben om die verandering ook te realiseren.

Een vrouw zal daarbij vaak hulp van anderen vragen. In de avonduren, als de kids naar bed zijn, het concept uitwerken en vervolgens in de wereld zetten. Alles direct in een uitgebreid ondernemingsplan uitwerken, het financiële plaatje passend maken en investeerders zoeken zijn niet de eerste dingen waar een vrouw aan denkt. Mannen doen dat wel, die denken groot en pitchen hun idee al snel op grote events bij potentiële investeerders.

Vrouwen ondernemen met hun hart

Ik zie voor mij de rol om vrouwen te helpen dat ook te doen. Dat vinden ze echt een grote stap.  Als je eenmaal gaat pitchen voor geld en je plan concretiseert, dan neem je jezelf ook steeds serieuzer. Bovendien durven mannen echt groot te denken en focus aan te brengen, en dat zijn eigenschappen waar veel vrouwen meer moeite mee hebben. Hebben ze dat wel, dan groeit het bedrijf ook sneller. Voor vrouwen absoluut een waardevolle les.

Maar hebben vrouwelijke ondernemers nu extra aandacht nodig, of moeten ze meer gestimuleerd worden? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik het zo mooi vind dat vrouwen veel meer met hun hart ondernemen en dat ook in hun leiderschap laten spreken – daar word ik heel erg blij van!