De nadelen van een Porsche of het belang van de buitenkant

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Vorige week was ik op stap met een ondernemer die zo succesvol is dat hij zichzelf op een Porsche heeft getrakteerd. Opmerkelijk genoeg blijkt er, naast de vele voordelen zoals een 400 pk motor en instelbare rijeigenschappen, ook een nadeel aan de Cayenne te kleven: zijn eindgebruikers, overwegend kleine zelfstandige ondernemers,  lijken minder toeschietelijk en open te zijn als hij met zijn Porsche arriveert. Misschien een typisch Nederlands verschijnsel, maar het onderschrijft wel dat ‘de buitenkant’ toch echt heel belangrijk is.

Bevestig het goede gevoel

Marketingexpert Jos Burgers stelt dat na eigen ervaringen en de mening van ambassadeurs, de buitenkant het belangrijkst is om potentiële klanten te overtuigen: als mensen onvoldoende weten van de binnenkant van een bedrijf, oordelen ze op wat ze zien. Website, documentatie, gebouw, hoe lopen je mensen erbij, hoe wordt de telefoon opgenomen…  Natuurlijk voor de eerste indruk, maar ook tijdens verder contact speelt het een belangrijke rol. Een nette offerte en factuur, professioneel beletterde bedrijfsauto’s en zelfs een netjes bijgehouden buitenterrein bevestigen het gevoel dat met de juiste partij wordt samengewerkt. En juist door klanten voortdurend te bevestigen in hun goede gevoel bouw je een ‘sterk merk’.

‘Het zijn de plaatjes bij jouw praatjes’

Het maximale effect bereik je door alle uitingen van je bedrijf op elkaar te laten aansluiten, zodat één krachtig beeld wordt uitgezonden. Een ontwerpbureau kan daarbij uitkomst bieden, daar zitten de vakmensen die jouw sterke punten kunnen vertalen naar consistente vormgeving.  Onderschat vooral het belang van je website niet. Vaak word je al tijdens het eerste telefoongesprek  gegoogled en dat zijn de plaatjes die je gesprekspartner bij je praatjes plaatst. En hou er rekening mee dat mobiele bereikbaarheid steeds belangrijker wordt. Alleen al in maart vorig jaar verliep 20% van het internetgebruik via mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.

Profiteer van dergelijke waardevolle informatie over je buitenkant. Net als de ondernemer met de Porsche deed: hij bezoekt zijn klanten nu in een Toyota Hilux Pickup en kan daarmee op veel meer waardering en openheid rekenen.

Tags: