Geen groei zonder aandacht

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Wat je aandacht geeft, groeit en wordt sterker. Veel ondernemers steken al hun tijd in hun uitvoerend werk en zijn vooral bezig met ongoing business. Toch moet je een deel van de tijd besteden aan kijken naar de toekomst en aan het professionaliseren en vernieuwen van je bedrijf. Als je alleen doorwerkt kun je niet groeien. Als ondernemer met een groeiend bedrijf heb je steeds andere vaardigheden nodig. Het ontwerpen van een goed zittende stoel vraagt immers om heel andere kennis en kunde dan het aansturen van medewerkers of het onderhouden van zakelijke relaties.

Ik vertel altijd graag het verhaal van de houthakker die een bos moet omhakken met een botte bijl. Hij werkt heel hard maar het schiet niet op. Een voorbijganger zegt tegen de houthakker: “Je moet je bijl slijpen, dat gaat het werk sneller.” Maar de houthakker antwoordt: “Daar heb ik geen tijd voor, ik moet eerst het hele bos omhakken.”

In de zomer en herfst van 2012 organiseerden we in de Rotterdamse Creative Factory twee leren-van-elkaar-kringen voor creatieve ondernemers. De kringen zijn een belangrijk onderdeel van het incubatorprogramma van de Creative Factory om groei van creatieve ondernemers te versnellen. De kring Nieuwe Markt, Nieuwe Business ging over marketing, strategie en verkoop. Er deden ondernemers aan mee die professioneel zijn gegroeid en klaar zijn voor grotere en meer opdrachten. In vier bijeenkomsten leerden zij hoe ze het verhaal over hun onderneming goed kunnen vertellen en hoe je actief aan marketing en sales kunt werken, in plaats van alleen maar te wachten tot iemand je een opdracht komt brengen.

De kring Groei was voor ondernemers die al wat langer bezig zijn en inmiddels personeel in dienst hebben. Ze hadden vragen als: hoe haal je het beste uit je medewerkers, wat is een goede groeistrategie en welke keuzes maak ik: blijf ik breed of ga ik specialiseren in een bepaalde niche?

Ik geloof heel sterk in  leren van elkaar. Een belangrijk onderdeel van de kringen is daarom de groepsdiscussie en het delen van positieve en negatieve ervaringen. Je kijkt bij elkaar in de keuken en ontdekt blinde vlekken. Mijn collega’s en ik hebben de ondernemers laten kennismaken met theorieën die helpen bij het reflecteren op je bedrijf en bij het kijken naar de toekomst. Gastsprekers vertelden over guerillamarketing en structurele marketing en in de kring Groei deden de ondernemers een MDI-scan. Ze namen hun gedragsstijlen en wijze van communiceren onder de loep. Naar aanleiding daarvan is één ondernemer bijvoorbeeld onmiddellijk veel meer gaan delegeren. Een andere ondernemer is ook veel bewuster en proactiever gaan ondernemen. Hij heeft zich door iemand uit zijn netwerk laten introduceren bij een grote klant. “Dat werkt heel goed”, vertelde hij enthousiast aan zijn collega-ondernemers. Met zijn aangescherpte propositie sloeg hij vervolgens zelf deze droomklant aan de haak.

Meer ondernemers bewijzen gebaat te zijn bij de verschillende kringen
Zo is er bijvoorbeeld ook een ‘Leren van elkaar’-kring voor snelle groeiers. Four Oaks uit Arnhem leerde in de kring dat groei niet alleen meer personeel betekent, maar vooral ook groei in dienstverlening en onderscheidend vermogen.

Met de groei van je bedrijf verandert er veel
Zo word je van ondernemer plotseling manager en leidinggevende. Hoe vul je dat in? Denk na over leiderschap.

Tags: