Vent of tent?

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Klikt het? Het is niet het eerste waaraan je zou denken, maar als het klikt tussen een ondernemer en een investeerder is de kans op een positieve investeringsbeslissing groter. Dit blijkt uit het onderzoek dat Bianca Duiverman (Universiteit van Tilburg) voor Syntens deed naar de rol van ‘zachte factoren’ bij investeringen.

Hoe kies je een investeerder?

Informal investor Patrick de Haan formuleerde het zo: “Als de ondernemer mij alleen vraagt om het geld, dan ben ik gauw klaar. Je moet als informal iets kunnen toevoegen.” Een investeerder brengt namelijk ook kennis, ervaring en zijn netwerk in. En die moeten bij de ondernemer passen. “Daar moet de persoon tegenover je wel voor open staan,” vindt De Haan. Ondernemers zouden een investeerder moeten selecteren op de overeenkomsten met hun bedrijf.

En hoe kiest een investeerder jou?

Investeerders op hun beurt kijken niet alleen naar de onderneming, maar ook naar de mensen áchter het bedrijf. Een informal investor illustreert dat met een pitch in Rotterdam. Eén ondernemer valt hem meteen op. “Hij deed een goede pitch, in één minuut en duidelijk. Ik had vertrouwen in die man. En in het bedrijf zelf; hij verkoopt refurbished pc’s.” De ondernemer koos voor juist deze investeerder omdat die al een aantal bedrijven had in zijn sector. “Ieder heeft zijn eigen specialiteiten. Ieder kijkt naar een andere kant van het bedrijf,” voegt de investeerder toe.


Een goed businessplan is niet alles

Veel ondernemers denken dat ze met een goed businessplan binnen zijn. Maar voor investeerders is een businessplan niet zaligmakend. 'Als de ondernemer goed is komt dat businessplan vanzelf', vinden zij. Ze investeren meer in de vent dan in de tent. En een goeie vent (m/v) heeft commerciële pit. Hij is een doorzetter, heeft charisma en is vooral zichzelf.


Goede handvatten

Het leidt tot meer investeringen als je de klik tussen investeerders en ondernemers weet te vergroten. De resultaten uit Duivermans onderzoek bieden alvast een aantal handvatten: concentreer je niet volledig op het businessplan, maak contact met de investeerder, blijf dicht bij jezelf en laat met je presentatie zien dat je commerciële pit hebt. Een goede pitch is kort en krachtig. Je vertelt erin wie je bent, wat je kan en wat je wil. En investeerders horen daar ook graag bij wat jij hen te bieden hebt.

Tags: