Te veel ideeën: De kunst van het structureren

  • 01 januari 2013
  • -Reacties

Over het genereren van nieuwe ideeën vind je genoeg informatie. Online, offline, in cursussen, trainingen en adviestrajecten komt dit deel van het creatieve proces voldoende aan bod. Veel ondernemers die ik spreek echter hebben helemaal geen gebrek aan ideeën. Integendeel:  Ze barsten er zelf van, maar ook hun klanten, medewerkers en toeleveranciers  komen met waardevolle suggesties voor nieuwe producten, procesverbeteringen, vernieuwende features en nog veel meer.

Wat zeggen de experts?

In die situatie verandert de vraag van ‘hoe kom ik op een goed idee’ in ‘met welk idee ga ik aan de slag?’. Over dat onderwerp is significant minder informatie te vinden. Wat zeggen de experts  over veel ideeën?

Tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling: ‘If you want to have good ideas, you must have many ideas. Most of them will be wrong, and what you have to learn is which ones to throw away.’

Ontwikkelingsgoeroe Robert R. Cooper: ‘For every 60 ideas there is one successful new product.

Hoe kies je het beste idee?

Kortom, het is zaak om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen, te structureren en zo snel mogelijk de goede eruit te pikken. Hoe pak je dat aan? In de praktijk gebeurt dit op verschillende manieren. Van eenvoudige ideeënbussen en commissies tot uitgebreide online systemen.  Een aantal elementen binnen al die verschillende systemen keert echter steeds terug:

  • Kader af welke ideeën je zoekt
    (bijv. Bierfabrikant Guinness, die op zoek ging naar een product voor vrouwen)
  • Creëer een format voor ideeën, zodat ze je ze makkelijk kunt vergelijken
    (bijv. door het opstellen van een online formulier)
  • Beoordeel regelmatig aan de hand van vaste criteria
    (bijv. past het bij ons?, verwachte opbrengst, verwachte kosten)
  • Neem op basis daarvan een beslissing: doen we, onthouden we, doen we niet.
  • Koppel de beslissing terug naar de aandrager.

 

Orde in de chaos

Hoe je concreet orde in de ideeën gaat scheppen vul je in bij je eigen situatie. In het MKB zal een eenvoudige ideeënbus en een ideeëncommissie voldoende zijn, als ZZP-er heb je genoeg aan een schoenendoos waarin je je ideeën bewaart en regelmatig doorneemt, terwijl multinationals vaak kiezen voor uitgebreide softwareoplossingen.

Ruimte creëren voor 'echte' innovaties

Onlangs nog kwam ik daarvan een mooi voorbeeld tegen. “Ik stond op de beurs, maar ik had niks nieuws, terwijl mijn engineers overuren draaien”, vertelde Paul Groenland van Focal Meditech toen ik hem voor het eerst ontmoette. Uit analyse bleek dat zijn mensen vooral werkten aan directe klantvragen en kleine productverbeteringen, terwijl de echte innovatieve projecten op de plank bleven liggen. Ze werkten dus aan snel realiseerbare ideeën. Dat is verleidelijk vanwege vlot zichtbaar resultaat, maar de keerzijde is dat deze ideeën doorgaans ook een relatief lage opbrengst hebben. Het inzicht leidde ertoe dat Focal ideeën beter is gaan screenen, waardoor meer ruimte ontstaat voor ‘echte’ innovaties. Inmiddels heeft Focal zelfs niet genoeg aan één beurs per jaar om al hun nieuwe producten te introduceren!