Tien gouden tips bij Animatie ‘Product klaar? Nu naar de markt!’

  • 06 juni 2014
  • -Reacties

Speciaal voor ondernemers die een product of dienst hebben ontwikkeld en willen weten wat ervoor nodig is om er de markt mee op te gaan, presenteren Shell LiveWIRE en Kamer van Koophandel een nieuwe animatie. In circa 2 minuten beantwoordt de animatie Product klaar? Nu naar de markt! de vraag waar een innovatieve ondernemer goed aan doet in zijn voorbereiding om de markt op een effectieve manier te benaderen. Het visueel aantrekkelijk vormgegeven stappenplan biedt kort en krachtig basisinformatie die iedere  ondernemer direct kan gebruiken voor zijn eigen bedrijf. Een goede voorbereiding op de marktintroductie vergroot de kans op het succes van de onderneming.

Kyra Buil - onderneemster achter ByKyra over de animatie: "Ik vind dit een heel nuttig filmpje met een positieve vibe. Je kan nog zo’n mooi product hebben maar het belangrijkste is verkoop – want zonder verkoop heb je geen bedrijf. De animatie is een onwijs leuke, korte en krachtige manier om als ondernemer je weg te vinden richting de markt zonder een heel boek te lezen. En dat is handig voor ons ondernemers die altijd tijd te kort lijken te hebben." ByKyra is een kinderkleding merk voor meisjes van 2 t/m 10 jaar en stimuleert creativiteit van kinderen. ByKyra.com

Bekijk [hier de animatie]  of lees de 10 gouden tips uit deze animatie hieronder:

1. Kies je klant

Durf je doelgroep en klant te kiezen. Wie gaat jouw product of dienst gebruiken en op wie ga je je richten? Als je zelf niet kiest, word je ook niet gekozen. Dan is het voor niemand duidelijk op wie je je richt. Wie wil je overtuigen? Kies.

2. Word je eigen klant 

Kruip in de huid van je klant en leer te denken zoals je klant. Welke behoeftes zijn er? Sluit jouw product of dienst hier wel op aan? Welke eigenschappen van je product of dienst worden het meest gewaardeerd door je klant? Waar zou je je product of dienst willen aanschaffen? Leer te denken zoals je klant.

3. Ken de buitenwereld

Zijn er al producten of diensten die lijken op jouw aanbod? Wie zijn je concurrenten? Waar bevinden zij zich op de markt en lopen jullie elkaar in de weg? Het is goed om te weten of jij je wel een plek zou kunnen verwerven.

4. Weet wie je bent en wat je biedt

Waar sta jij als onderneming met je product of dienst? Wat is je propositie? Wie wil jij zijn als bedrijf? Wat is jouw verhaal naar buiten? ‘Learn by doing’ en test je verhaal op je doelgroep en pas deze aan waar nodig. Wees duidelijk naar de buitenwereld en geef concreet aan wat je biedt en in welke behoefte je voorziet. Je belofte aan je klant moet kraakhelder en onderbouwd zijn. 

5. Perfectioneer je pitch

Oefen je pitch zoveel mogelijk. Om jouw onderneming over de bühne te krijgen, is het belangrijk om snel en effectief je boodschap over te kunnen brengen. Probeer om minimaal 2 keer per dag bij iemand een pitch te geven. Zo krijg je direct reactie. Dus blijf niet alleen oefenen voor de spiegel. Oefen bij je moeder, bij de bushalte en de kassière totdat je ’s nachts in je dromen je pitch kunt geven. En effectief bij potentiële klanten natuurlijk.

6. Bepaal je prijs

Denk goed na over de prijsstelling van je product of dienst. Wat is reëel? En wat is logisch? Heb je meegenomen wat de kostprijs van je product is? En ook hier, bedenk wat je klant hiervan denkt!

7. Erken je talenten, maar ook het gebrek eraan

Blijf bij je leest en gebruik je talenten op de juiste manier. Ben je geen rasverkoper, ga dit dan vooral niet proberen te zijn. Ben je geen onderzoeker, start dan vooral geen marktonderzoek. En betekent dit bijvoorbeeld dat je dingen uitbesteedt of je eigen stijl gebruikt? Vooral doen.

8. Sta open voor advies

Laat mensen zich vooral wel met jou en je onderneming bemoeien! Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande kennis en expertise. Sta open voor advies van derden. Sterker nog, mis je bepaalde kennis of expertise ga dan op zoek naar mensen die dit wel in huis hebben. Niet alleen in je omgeving, maar ook bij kennisinstellingen ligt informatie voor het oprapen!

9. Blijf in beweging

Houd structuur en overzicht én zicht op je einddoel. Blijf pragmatisch en zet steeds stappen. Blijf in beweging. Vooruitgang is verbetering en uitdagingen geven steeds lessen over hoe tot een succes te komen. Zorg dat je het proces in de hand houdt en er geen ontsporing ontstaat.

10. Passie verkoopt

Houd je enthousiasme voor je product of dienst. Niets is overtuigender dan een enthousiast persoon. Laat je niet uit het veld slaan, gebruik een mooie mix van informatie en emotie - ga vooral door zolang succes het perspectief is!