Visie bij Animatie ‘Product klaar? Nu naar de markt!’

  • 06 juni 2014
  • -Reacties

Je bent een ondernemer met een droom... je hebt een geweldig idee uitgewerkt en je product of dienst is klaar om te verkopen. Maar.... verkoop gaat niet vanzelf. Je hebt structuur en een strategie nodig en niet te vergeten een concreet actieplan. Maak jezelf verkoop-klaar. 

Met grote passie worden producten en diensten ontwikkeld. Je bent enorm betrokken bij je eigen ‘kindje’ dat straks de markt gaat veroveren. Alleen is de stap van ontwikkeling van een product of dienst naar het daadwerkelijk verkopen, vaak groot. Dit komt in de eerste plaats omdat het logisch is dat je focus volledig op de ontwikkeling heeft gelegen. Hierdoor ben je misschien wel uit het oog verloren wat je daadwerkelijke markt is. Bloed, zweet en tranen zitten in de totstandkoming van het product of dienst. En je hebt het volste vertrouwen in de verkoop. Maar waar zit jouw markt dan? En hoe kun je ervoor zorgen dat de kans op succes voor jouw onderneming groter is?

 

Sjoerd Keijser, programma-manager innovatie bij de Kamer van Koophandel en nauw betrokken bij ondernemers vertelt: “Vanuit onze ondersteuning aan ondernemers spreken wij geregeld ondernemers met bijzonder innovatieve producten en diensten die absoluut inspelen op vraag uit de markt. Alleen kost de ontwikkeling van een product of dienst veel energie en is het risico groot dat gaandeweg de aansluiting met de marktvraag vervaagd is.”

 Eerste punt om de markt weer in beeld te krijgen, is kennis opdoen. Benader je doelgroep, vraag wat er speelt en probeer te denken vanuit je potentiële klant. Maak jezelf even je ideale klant en ga na wat jij belangrijk vindt. Kies een markt die bij je product of dienst en de betreffende unieke eigenschappen past. En niet alleen je klanten zijn hier belangrijk, ook je concurrenten in beeld hebben is geen overbodige luxe. Zo weet je wat er speelt en waar je jouw ‘kindje’ het best kunt positioneren en dus beter kunt verkopen. Propositie is de basis van je bedrijf en de keuzes die je hier maakt zijn bepalend voor de invulling van je gehele boodschap naar buiten.  

 Het maken van keuzes aan het begin van je verkooptraject lijkt erg eng. Door geen keuzes te maken, zal je verhaal naar buiten echter altijd vaag blijven. Door je specifiek op een doelgroep te richten, kun je zorgen dat je herkenbaar bent en optimaal aansluit bij jouw potentiële klanten. Wees niet te bang om deze keuze te maken. Het zal ervoor zorgen dat je product of dienst veel dichter bij je klant komt. Je kunt je belofte dan veel beter laten aansluiten op de wens en behoefte van je klant.

 Als de aansluiting met de markt en klantbehoefte klopt, moet deze klant gaan weten van je bestaan. Je hebt de gouden oplossing voor een probleem van je klant, maar niemand weet het te vinden! Verkoop gaat niet vanzelf en jij bent zelf je eerste verkoper. Kun jij in 2 minuten precies vertellen waarom je klant voor jou en je product of dienst moet kiezen? Het lijkt eenvoudig om dit te doen, en de ene persoon heeft hier meer talent voor dan de ander. Maar als oprichter en vader van je product of dienst moet jij kunnen overtuigen. Alleen enthousiasme is hier niet genoeg. Technische uitleg zal je klant ook niet over de streep trekken. Maar wat dan wel? Je kent je klant nu en met een mix van informatie en emotie oefen je je pitch totdat je iedereen kunt overtuigen.

Een heldere pitch vormt vaak niet alleen de basis voor verkoop en geldt niet alleen voor gesprekken met mensen. Het is in alle communicatie en marketing belangrijk dat er eenheid is. Bij promotie en acquisitie wordt steeds dezelfde basis gebruikt en dit zorgt voor herkenbaarheid voor je klant. Daarbij, als je straks medewerkers in dienst hebt, wordt dit je bedrijfsidentiteit en moet straks iedereen hetzelfde verhaal over de bühne brengen.

Verkoopsucces hangt van meer af dan het verhaal naar buiten, zoals de prijs van je product of dienst. Daarbij is de perceptie van je klant het belangrijkst. Ben je te laag geprijsd, dan wordt je wellicht niet serieus genomen. Ben je te hoog geprijsd, dan kan het zijn dat jouw doelgroep ineens niet koopt. Kies de prijs die het beste bij jouw klant past. Natuurlijk vergeet je niet wat je eigen kosten zijn en wat je nodig hebt om een gezond bedrijf te kunnen opbouwen. Dus blijf reëel in je verwachtingen, maak kostprijsberekeningen, krijg inzichtelijk wat je nodig hebt aan investeringen en houd je einddoel in zicht.

Keijser: “De stap van ontwikkelaar naar ondernemer wordt soms onderschat. Ieder deel vergt eigen specifieke talenten. Door gedegen te werk te gaan en op tijd om hulp te vragen als dat nodig is, kun je het jezelf eenvoudiger maken en de stap naar de markt verkleinen. En natuurlijk helpen wij je daar graag bij.”

[Animatie Product klaar? Nu naar de markt!]

 Meer informatie over ondernemen:  www.kvk.nl / www.ondernemersplein.nl

Aanvullend aan de animatie zijn deze 10 gouden tips gelanceerd.

Lees ook het Persbericht