Convenant bestendigt samenwerking TNO en KvK voor innoverend MKB

  • 26 januari 2015
  • -Reacties

TNO en KvK werken al jaren samen om de groeimogelijkheden van mkb-ondernemingen te bevorderen. Donderdag 22 januari formaliseerden de twee partijen deze samenwerking in een convenant. Een logische combinatie want TNO en KvK vullen elkaar aan bij het ondersteunen van het mkb bij vernieuwing, innovatie en valorisatie. “TNO is leverancier van kennis, KvK levert scherpe kennisvragen van het mkb aan. Samen vormen we een gouden schakel om markt en kennis sneller en beter met elkaar te verbinden”, aldus Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter bij KvK. Jos Keurentjes, Chief Scientific Officer bij TNO beaamt dit: “KvK heeft toegang tot het mkb, door deze samenwerking heeft het mkb een nog betere toegang tot de kennis van TNO.”

Ontwikkelen, overdragen en toepassen van kennis

De gezamenlijke activiteiten van TNO en KvK richten zich op het ontwikkelen, overdragen en toepassen van bestaande en nieuwe kennis. Niet alleen voor individuele ondernemingen maar ook voor clusters van ondernemingen én brancheverenigingen. Voorbeelden van die activiteiten waarmee TNO ieder jaar zo’n 1.500 ondernemers bereikt zijn Technologie Consults, Inspiratieworkshops, Technologieclusters en het programma ‘Technologie zoekt Ondernemer’ waar mkb-ondernemingen worden uitgedaagd productideeën van TNO verder te ontwikkelen en te commercialiseren. TNO en KvK zijn allebei intensief betrokken bij het nationale Smart Industry programma, dus ook daar zullen het komende jaar veel gezamenlijke activiteiten worden ontplooid.

Rol MKB in economie

Het mkb is goed voor 99% van het particuliere bedrijfsleven, 59% van de werkgelegenheid en 49% van de bruto toegevoegde waarde en daarmee in toenemende mate de motor voor economische groei. Technologische versnelling, veranderende klantwensen en globalisering stellen steeds hogere eisen aan het innovatie- en kennisniveau van mkb-ondernemingen en vragen om nieuwe competenties en relatienetwerken. TNO en KvK helpen ondernemers aan deze eisen te voldoen.

Innovatie van levensbelang

Nationale en internationale onderzoeken wijzen uit dat innovatie de concurrentiepositie van bedrijven versterkt en dat omzet- en winstverwachtingen van ondernemers die innoveren veel rooskleuriger zijn dan van bedrijven die niet innoveren. Voor veel mkb-ondernemingen is innoveren echter niet vanzelfsprekend en onbekend terrein.

Dit komt onder meer omdat de vraagsturing door het mkb bij kennisontwikkeling en kennisoverdracht onvoldoende is ontwikkeld. Ook blijken veel mkb-ondernemingen moeite te hebben met het scherp formuleren van hun kennisvraag. Samenwerken met andere ondernemingen en kennisinstellingen is cruciaal maar het vinden van de juiste partner is lastig. Intermediairs, zoals TNO en KvK, kunnen hierbij een belangrijke ondersteunende rol spelen.

Tags: