Internationaal ondernemen: How to? Internationaal Beursbezoek

  • 23 maart 2015
  • -Reacties

Afgelopen maand bezochten we met een groep ondernemers het Mobile World Congress in Barcelona. Eind mei gaan we met een tiental bedrijven naar Apps World in San Francisco. Ondernemers vragen mij steeds vaker of de opbrengst van een beursbezoek nog wel de tijd en kosten rechtvaardigt die zij moeten investeren.

Het antwoord is JA MITS.. Hier een paar tips:

1 Geen contracten maar contacten

De noodzaak om op een beurs nieuwe leads te vinden of contracten te sluiten is sterk verminderd. Mensen zoeken op LinkedIn naar prospects. Je skyped en mailt. Je maakt zelf beeldmateriaal van het product of bewerkt samen de specs online. Ook productpresentaties, trainingen of presentaties volgen we gewoon online op het moment dat het ons uitkomt.

Maar niets van dit alles vervangt het menselijk contact. En om dit menselijk contact efficiënt te regelen komen we af en toe samen rondom een thema dat ons bezig houdt. Zie hier; de belangrijke verklaring van de populariteit van bepaalde beurzen. Het betekent dat je de verwachtingen van de uitkomst van een beursbezoek moet bijstellen: Gebruik een beursbezoek vooral om nieuwe contacten te leggen en oude te bestendigen. 

2 Wees selectief & monitor opbrengst

Kies voor jezelf een aantal beurzen per jaar en kijk telkens kritisch naar de opbrengst. De opbrengt wordt niet alleen bepaald door de vulling van je sales funnel, maar waardeer ook nieuwe contacten voor de lange termijn, relatiebeheer, inspiratie, markttrends (waar heeft iedereen het over) en opgedane kennis. Als je dit voor jezelf in een eenvoudige spreadsheet plaatst, merk je dat sommige beurzen je meer opleveren dan anderen EN dat beurzen aan mode onderhevig zijn.

3 Ga samen en onderhandel

Een gezamenlijk bezoek aan een beurs is niet alleen leuker maar levert veelal meer op. Je speelt elkaar de bal toe wat betreft contacten en informatie. De groep vormt je klankbord met betrekking tot marktkansen, trends en ontwikkelingen. Daarnaast kan een gezamenlijk beursbezoek redelijke kostenbesparingen opleveren. 15-30% groepskorting is niet ongebruikelijk. Wil je exposeren dan is het delen van dure vloer- en inrichtingskosten al helemaal interessant. Overigens worden beursvloeren steeds vaker ingezet als een praktische ontmoetingslounge in plaats van expositieruimte.

4 Mag het een dagje minder zijn

Het risico van meer dan 2 dagen beursbezoek is dat afspraken steeds verder over de week uitgesmeerd worden. En dan zit je dus ergens op een ongemakkelijke stoel achter je laptop te werken, hopend dat de batterij het einde van de middag haalt en wachtend op je volgende afspraak over 2 uur. Dwing jezelf tot een strakke planning en zorg dat afspraken niet te lang duren. 

5 Netwerken

Last but not least! Netwerken betekent NIET een hele avond bij het groepje mensen blijven staan dat je al kent. Netwerken betekent vooral  nieuwe mensen ontmoeten. Hoe je dat doet? Loop op mensen af met een lach en een uitgestrekte hand, stel je voor en vraag wat de ander doet… Heel makkelijk eigenlijk!

 Sandra Brandenburg heeft verschillende bedrijven waaronder Handelsroute waar ze met haar team de internationale ambities van ondernemers ondersteunt in de vorm van advies, matchmaking en uitvoeren van handelsmissies onder andere voor het ministerie van Economische en Buitenlandse zaken.

 Ook is Sandra mede-oprichter en -eigenaar van de snelgroeiende muziek community Tribe of Noise, samen met 26.000 getalenteerde artiesten uit 170 landen probeert het team van Tribe nieuwe verdienmodellen binnen de muziekindustrie te ontwikkelen.