Kennisprogramma rondom uitreiking Rising Star levert ondernemers waardevolle adviezen op

  • 29 mei 2015
  • -Reacties

Op donderdag 21 mei werd in een bomvolle zaal 'Dock 3' in Rotterdam Ahoy ondernemer Johan Leijens van Lens R&D uitverkozen tot eerste winnaar van de LiveWIRE Rising Star. Rondom de uitreiking van de Rising Star had de organisatie een boeiend programma in petto voor de aanwezige ondernemers en andere genodigden. Twee workshops over financiering en internationalisatie en een boeiende presentatie van businessmodel-guru Patrick van der Pijl werden enthousiast ontvangen door de aanwezige ondernemers.

Ondernemer Patrick van der Pijl bijt het spits van het kennisprogramma af met een wervelende presentatie over businessmodellen. Van der Pijl is CEO & Strategy Director bij Business Models Inc. en heeft meer dan 300 (internationale) organisaties geholpen met het innoveren van hun business model en het ontwerpen van een strategie voor de toekomst, waaronder 3M, Toyota en ING Bank.

Snel veranderende wereld

Van der Pijl benadrukt dat de wereld om ons heen in hoog tempo verandert. "Business as usual is dead. De enige constante factor, die we nog hebben, is in feite turbulentie. In deze nieuwe realiteit zijn traditionele businessplannen waardeloos. Ondernemers hebben nieuw gereedschap, vaardigheden en een nieuwe mindset nodig." Hij wijst op enkele sectoren, die te lang hebben volhard in traditionele businessmodellen, waaronder de reisndustrie en de uitgeverijwereld. "Wie boekt er vandaag de dag nog een reis in een reisbureau?"

Businessmodel innovatie

Van der Pijl neemt de aanwezigen mee in de wereld van onder meer Nescafé, 2theloo en OneTab, die elk op hun eigen manier voor een disruptieve strategie kozen. Het belangrijkste advies dat Van der Pijl heeft voor de aanwezige ondernemers is om contact met de buitenwereld te maken. "Get out of the building en valideer of je aannames juist zijn. Ga in gesprek met potentiële afnemers en partners. Als ondernemer van een start-up moet je in de eerste twee maanden in feite minimaal 150 koppen koffie buiten de deur drinken."

Lees hier het artikel: 5 tips over businessmodel innovatie van Patrick van der Pijl

Internationaal zakendoen

Na de boeiende presentatie van de CEO van Business Models Inc. verplaatsen alle aanwezigen zich naar andere zalen om twee parallel workshops mee te maken. Tijdens een van deze workshop gaan Nicolette Stehouwer van de Kamer van Koophandel en Yousef Yousef van LG Sonic (winnaar Shell LiveWIRE Award 2014) in op de belangrijkste valkuilen en kansen van internationaal zakendoen. LG Sonic, dat zich bezighoudt met het beheersen van algengroei door middel van ultrasoon geluid, exporteert inmiddels naar 50 landen en is bezig met de voorbereidingen voor een eigen vestiging in de VS. De winnaar van de Shell LiveWIRE Award 2014 geeft aan dat je niet lichtzinnig met export moet starten. "Is je eigen organisatie er helemaal klaar voor, zijn alle processen er op ingericht? En vinden je mensen het leuk en hebben ze er tijd voor?"

Lees hier het artikel: 15x beter internationaal zaken doen: tips van Yousef Yousef en Nicolette Stehouwer

Financiering

Tijdens de andere workshop neemt Robin Slakhorst van Symbid de aanwezigen mee in de steeds complexere wereld van financiering. Slakhorst is mede-oprichter en CCO van Symbid en heeft meerdere jaren ervaring op het gebied van ondernemerschap, sales en marketing binnen de crowdfunding industrie. Hij laat in zijn presentatie zien dat er de laatste jaren een scala aan nieuwe financieringsvormen beschikbaar is gekomen. "Waar banken in de oude situatie een aandeel van 80% hadden in bedrijfsfinanciering, verandert dit snel. We gaan toe naar een situatie waarin het aandeel van bancaire financieringen nog maar 50% bedraagt. Op dit moment krijgt 43% van de MKB-bedrijven een 'nee' van de bank. Ondernemers moeten dus steeds meer op zoek naar alternatieve financieringsvormen."           

Lees hier het artikel: 3 krachtige adviezen over financiering door Robin Slakhorst

Tags: