15x beter internationaal zaken doen: tips van Yousef Yousef en Nicolette Stehouwer

  • 28 mei 2015
  • -Reacties

Yousef Yousef (LG Sound) en Nicolette Stehouwer (Kamer van Koophandel), beide ervaren in internationaal zakendoen beklommen op 21 mei 2015 het podium. Yousef Yousef, winnaar van de Shell LiveWIRE Award 2014, exporteert inmiddels naar 50 landen en is bezig met de voorbereidingen voor een eigen vestiging in de VS. Nicolette Stehouwer kwam tijdens haar carriére bij de Kamer van Koophandel met uiteenlopende internationale zakenpartners in aanraking: van voltallige internationale zakelijke delegaties tot uiteenlopende ondernemers met een internationale ambitie.

Zij geven je tips voor internationaal zakendoen. Bekijk ze kort in de onderstaande video of lees ze uitgebreid in de tekst eronder.

1. Zorg voor een goede voorbereiding

Is je eigen organisatie helemaal klaar voor internationalisering, zijn alle processen er op ingericht? En vinden je mensen het leuk en hebben ze er tijd voor?

2. Werk in de cloud

Op deze manier zijn alle documenten en correspondentie voor alle medewerkers 24/7 toegankelijk, ongeacht waar ter wereld zij zich bevinden.

3. Houd rekening met culturele verschillen tussen landen

Het gaat hierbij niet alleen om export naar verder weg gelegen landen. Ook dicht bij huis, in bijvoorbeeld België en Duitsland, word je al geconfronteerd met culturele verschillen. Daar zijn ze bijvoorbeeld niet gewend aan onze directe aanpak, terwijl wij weer niet gewend zijn aan de hiërarchische verhoudingen in die landen.

4. Neem buitenlandse werknemers in dienst

Door mensen in dienst te nemen uit landen, waar je veel naar exporteert, los je (potentiële) taal- en cultuurbarrières op.

5. Focus in conservatieve markten niet teveel op één specifiek land

Als je er in de start-up fase voor kiest om te blijven volharden in één specifieke conservatieve markt, loop je het risico dat je in no time out of business bent. Yousef: "Toen wij merkten dat de van oorsprong conservatieve waterschappen in Nederland nog niet klaar waren voor onze oplossing, zijn we de aandacht gaan verleggen naar andere landen. Als we dat niet hadden gedaan, dan waren we nu failliet geweest."

6. Maak je base niet te smal

In sommige landen kan het lang duren voordat je er omzet uit haalt. Yousef: "Zo duurde het in Japan vier jaar voordat wij onze eerste order binnenhaalden. En in de VS, wat voor ons de meest interessante markt is, ben je alleen al enkele jaren bezig met het verkrijgen van een veiligheidscertificaat. Als wij bij de start alleen op de VS hadden gefocust, waren we nu failliet." 

7. Blijf innoveren en werken aan productverbeteringen

Als kleine onderneming is het zeer tijdrovend, kostbaar en lastig om je product middels patenten te beschermen. Ook mogelijke juridische procedures zijn tijdrovend en kostbaar. Het is zinvoller om te proberen anderen steeds een stap voor te blijven en dit door middel van marketing goed uit te dragen binnen de markten waarin je actief bent. 

8. Verdiep je in verschillende rechtssystemen

Verdiep je bij internationale contracten in de rechtssystemen van de betrokken landen. Het kan voor de afloop nogal verschil uitmaken welk rechtssysteem een rechter toepast als deze een uitspraak doet in het geval van een mogelijk conflict.

9. Valideer

Valideer wat in de exportlanden, waarop je je richt, de betekenis is van namen en begrippen. Nicolette: "In Mexico is de Chevrolet Nova bijvoorbeeld geflopt vanwege het feit dat 'nova' daar mede als betekenis heeft 'rijdt niet'.

10. Pas je product aan de wensen van de lokale markt aan

Nicolette: "Een Aziatische leverancier van TV-toestellen kreeg geen voet aan de grond in India omdat ze verzuimd hadden het volumebereik van het toestel te vergroten voor India, waar ze wél houden van lawaai en harde geluiden.

11. Zoek contact met Enterprise Europe Network

Deze organisatie matcht bedrijven in meer dan 50 landen met elkaar, zowel door middel van een database als door middel van consultants, die actief op zoek gaan naar een match.

12. Denk na over HS-code

Bedenk vooraf goed wat de consequenties zijn van het kiezen voor een bepaalde HS-code. De invoerrechten zijn immers voor een belangrijk deel afhankelijk van het land van oorsprong. Yousef: "Wij voeren onderdelen van ons eindproduct in uit Ierland, Maleisië en Duitsland. Assemblage vindt plaats in Nederland. Wij hebben samen met de Kamer van Koophandel overlegd wat we aan buitenlandse onderdelen mogen toevoegen, om ons eindproduct toch nog met Nederland als land van oorsprong op de markt te kunnen brengen.

13. Handige Google-tools

Google heeft handige tools om bijvoorbeeld na te gaan met welke zoekwoorden mensen in het buitenland naar informatie zoeken over het type product, dat jij levert.

14. Dek financiële risico's goed af

Internationaal zakendoen kan financiële risico's met zich meebrengen. Bovendien zijn de betalingsmoraal en de betalingstermijnen niet overal hetzelfde als in Nederland.  Yousef: "Indien mogelijk en relevant voor je product of dienst, is een abonnementsvorm een slimme optie. Op die manier kun je klanten eenvoudig vooraf laten betalen."

15. Lees het boek 'Zero to One' van Peter Thiel

In dit boek wordt uitgelegd welke andere middelen dan juridische bescherming je tot je beschikking hebt om je product te 'beschermen'.

Meer ondernemerstips zien? Bekijk ook de tips over businessmodel innovatie en financiering.