5 Pitchtips van Machteld Kooij

  • 06 augustus 2015
  • -Reacties

Machteld Kooij is eigenaar van MACHTELD KOOIJ MEDIATRAINING EN PRESENTATIETRAINING. Sinds 2002 traint ze presentatoren en interviewers die met kracht willen presenteren. Ook politici en mensen uit het bedrijfsleven wenden zich tot haar. Ze ondersteunt al een tijdje LiveWIRE ondernemers bij het geven van hun pitch.

Daar kun jij nu ook van profiteren. Hieronder vind je, in zowel een video als in tekst, 5 tips die onmisbaar zijn voor goede pitch.

 

1) Begin verrassend. Je eerste zin heeft als functie de gesprekspartner nieuwsgierig te maken naar de rest. Jouw naam en rugnummer -bedrijfsnaam- zijn weliswaar heel functioneel om te zeggen, maar je kan je afvragen of je er meteen mee moet beginnen. Speel eens met de vorm van je pitch, en je pitch krijgt een verrassende upgrade!

2) Tempo bepalen. Door zenuwen gaan sommige mensen te snel praten. Zonder dat ze het zelf door hebben. Of ze hebben het wel door, maar weten niet wat ze er aan kunnen doen. Ook een te langzaam spreektempo kan storend werken. De toehoorder kan je pitch halverwege wat saai gaan vinden, puur door het lage tempo. Zoek naar het tempo dat enthousiasmerend en duidelijk overkomt. En dat bij je past.

3) Stilte! Als je een stilte laat vallen, krijgen de woorden die je vlak voor de stilte zei opeens meer impact. Ze klinken als het ware nog na. Het is fijn als de toehoorder de tijd krijgt om voor ogen te zien wat jij zojuist schetste. En jij hebt even de tijd om je gedachten te bepalen: wat wilde je hierna ook alweer zeggen? Wees niet bang voor een korte pauze. Een korte stilte kan zeer functioneel zijn.

4) Goede eindzin! Laat de tekst niet ‘weglopen’. De laatste woorden van je pitch moeten staan als een huis. Zij bevatten de boodschap die jij wilt overbrengen. Eindig stevig en in majeur met wat jij uiteindelijk wilt zeggen.

5) Een bonustip: Oefen hardop. Je moet door je gêne heen als je hardop oefent. Thuis in je werkkamer gaat het nog wel. Maar durf je ook hardop te oefenen onderweg naar de locatie? Of op het podium, nog voordat de toehoorders er zijn? Schakel als je durft een collega in die naar jouw pitch luistert. Of een andere expert. Het effect zal zijn dat jij je zekerder voelt. Dan kom je overtuigend over!