Experts vertellen: zo raak je top of mind bij media en stakeholders

  • 27 augustus 2015
  • -Reacties

Hoe beïnvloed jij de media en je stakeholders, zodat zij jouw verhaal uitdragen? Deze vraag stond centraal tijdens het LiveWIRE-event van vrijdag 21 augustus 2015. Met tips van de PR-experts van Edelman PR, en leerzame cases van LiveWIRE-deelnemers zelf. We doen verslag van het event in een mini-serie blogs. In deel 1: hoe het ‘Message House’ je helpt je verhaal te vertellen.

Een goed verhaal begint bij een goed product
Waarom is PR eigenlijk belangrijk?
Pieter: “Goeie PR vergroot vertrouwen, zorgt voor diepere relaties met je klanten en stakeholders, beïnvloedt gedrag, of zorgt voor commercieel succes. Mits je product goed is. Dat is en blijft de basis van een goede reputatie.”
Staar je niet blind op alleen de kwaliteiten van je product, benadrukt Pieter. “Jonge ondernemers zijn zo gefocust op hun product, dat ze over niks anders kunnen praten. Terwijl investeerders, maar ook journalisten vaak zeggen: ‘Parkeer je propositie nou eens. Ik wil je verhaal horen. Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw missie in deze wereld? Welke problemen los je op?’ Dat heet storytelling.”
Welk drama er kan gebeuren als je je verhaal niet op orde hebt, blijkt uit dit tenenkrommende interview dat Pieter en Eamon laten zien...

Het Mission House vertelt jouw verhaal
Hoe moet het dan wel? Een handige tool om je verhaal op orde te krijgen, is het Message House

Toelichting op het Message House
Met het Message House krijg je je verhaal op orde









Visie
Hoe past wat jij doet in het grote plaatje van het leven? Vertaal dit naar een inspirerende visie op hoe verleden en toekomst samenhangt.

Missie
Welk probleem los jij op? Of: hoe breng je de visie in de praktijk?
Voorbeeld: de missie van Google is: alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Belofte
Welke beloftes kun je een klant doen?
Voorbeeld: onze efficiënte robot helpt je kosten te besparen.

Key message
Welke 4 dingen moet je publiek onthouden na het horen van je verhaal? Het is slim deze kernboodschappen altijd paraat te hebben, en terug te laten komen in je verhaal of tijdens interviews. Zo vertel je een consistent verhaal.

Fundament
Welke feiten kun je aandragen om je beloftes en kernboodschappen te staven? Dit kan van alles zijn: wetenschappelijke data, groei van het aantal klanten, de prijs van je product ten opzichte van concurrenten, etc.

Bonustip: kruip in de huid van je grootste criticaster
Een bonustip van Pieter: “Kruip eens in de huid van je grootste criticaster. Stel jezelf alle kritische vragen die hij of zij jou zou stellen, en zorg dat je hierop antwoorden formuleert.”

Aan de slag. Heb je tips? Deel ze!
Deelnemers worden na de presentatie direct aan de slag gezet en kunnen door hun kennis met elkaar te delen hun eigen ‘huis’ vullen.
Deelnemers aan de slag tijdens het invullen van het Message House

Heb je zelf tips voor free publicity, of om in de media te komen? Deel ze hieronder!

Tags: