4 cases van ondernemers over slim omgaan met de media

  • 02 september 2015
  • -Reacties

“Hoe gaan jullie slim om met media zodat jullie onderneming maximaal in de spotlights komt te staan?” Deze vraag kregen drie LiveWIRE-deelnemers voor hun kiezen op het podium van het LiveWIRE-event dat 21 augustus 2015 werd gehouden in het Shell Technology Centre aan het Amsterdamse IJ. Met deze 4 slimme tips van ondernemers kun jij invloed uitoefenen op media.

1: Zelf het juiste moment kiezen: het kan!
Marc Goedkoop is oprichter van MgAubel, een bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van duurzaam hoogwaardig betonsubstituut. “Twee keer zeiden we ‘nee’ tegen BNR nieuwsradio, omdat we begonnen met de pilotfase en gewoon nog niet klaar waren om naar buiten te treden. We hebben het uitgelegd, en gelukkig begreep de journalist het. We hebben toen afgesproken om op een later moment bij BNR in de uitzending te komen.”

2: Gebruik de juiste woorden
Maja Rudinac ontwikkelt met haar bedrijf Robot Care Systems zelfstandig werkende hulpmiddelen voor de zorgmarkt door robottechnologie te gebruiken. Aan de hand van de vraag “Hoe ga je om met de maatschappelijke weerstand tegen robots?”, geeft ze een krachtige tip over woordkeuze. Maja: “Wij ontwerpen robots die er niet uitzien als menselijke robots. Wij designen slimme machines die er aantrekkelijk uitzien. We gebruiken dan vaak de term ‘smart machines’, of ‘smart devices’.” Het beïnvloeden van perceptie door middel van woordkeuze, heet ‘framing’. De boodschap van Maja: kies in je communicatie-uitingen die term, waarvan je wilt dat het publiek die overneemt.

Maja Rudinac (midden) in gesprek met andere deelnemersMaja Rudinac (midden) in gesprek met andere deelnemers


3: Faciliteer journalisten maximaal
Niels de Greef heeft ruime ervaring in het samenwerken met journalisten. Vanuit persoonlijke frustratie richtte hij in 2013 ParkFlyRent op, een concept om de deeleconomie te stimuleren. Wie met zijn auto op Schiphol wil parkeren, parkeert ‘m bij ParkFlyRent. ParkFlyRent verhuurt je auto tijdens je reis en wanneer je na je reis landt op Schiphol, staat ie frisgewassen weer voor je klaar. Je spaart hiermee dure parkeerkosten uit én verdient er nog op ook.
Dé tip van Niels: faciliteer journalisten maximaal. “Journalisten hebben weinig tijd. Reik dus een kant en klaar verhaal aan waarbij de journalist eigenlijk weinig meer hoeft te doen dan copy-pasten. Dit is vooral van belang als je product of onderneming vrij ingewikkeld is. Pas wel je verhaal aan op het medium dat je wilt bereiken. Ga je in gesprek met RTL? Toon dan aan hoe je verhaal te filmen is. Heb je te maken met NRC? Focus je dan op de sociale waarde van je product of onderneming.”
Niels benadrukt het belang van een persoonlijke relatie met de media. “Ik stuur liever tien goede persoonlijke mails, dan duizend ‘beste redactie’ e-mails. Ik zoek bij elk verhaal 1 of 2 journalisten uit die het verhaal als eerste krijgen aangeboden. Dat houdt het voor hen ook exclusief.”

4: Probeer fouten te herstellen
Een klassiek voorbeeld van misinterpretatie, geeft Maja. “Minister Lodewijk Asscher vertelde op tv dat robots het werk van mensen zullen veranderen. Er kwam een tv-ploeg bij ons langs om mij te filmen met de robots, maar de boodschap die in het item vertoond werd, was ‘mensen verliezen banen door robots’. Een onjuiste weergave van wat Ascher had gezegd, en heel vervelend dat mijn gezicht en onze robots voor die boodschap werden gebruikt.
We hebben daarop zelf De Wereld Draait Door gebeld en gevraagd of we onze devices daar mochten demonstreren, samen met minister Bussemaker van onderwijs, want zij zat ook in de uitzending. Vervolgens hebben wij het voor elkaar gekregen dat Jet Bussemaker de boodschap ondersteunde dat robots geen banen inpikken, maar er juist zijn om mensen te helpen, zoals een computer dat ook doet.”

Meer weten?
Meer weten over de bedrijven van de LiveWIRE-deelnemers uit het panelgesprek?
Niels de Greef van ParkFlyRent: www.parkflyrent.nl
Marc Goedkoop van MgAubel: www.mgaubel.com
Maja Rudinac van Robot Care Systems: www.robotcaresystems.com

Tags: