Rising Starkandidaat NoFoodWasted: voedselverspilling tegengaan met app ‘Afgeprijsd’

  • 03 september 2015
  • -Reacties

NoFoodWastedHet veelvuldig weggooien van voedsel stond August de Vocht enorm tegen. Vanuit die irritatie en het ontbreken van concrete oplossingen ging August op zoek naar een methode om voedselverspilling tegen te gaan. Het resultaat: de gratis app “Afgeprijsd” van NoFoodWasted. NoFoodWasted is in de race voor de LiveWIRE Rising Star.


Supermarkten gooien elk jaar voor meer dan 400 miljoen euro aan eten weg. Dat moest anders, vond August de Vocht. In december 2014 schreef August de Vocht zich met NoFoodWasted dan ook in bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Win/win/win-situatie
De maatschappelijk verantwoorde ondernemer legt gedreven uit hoe ‘Afgeprijsd’ werkt. “Met NoFoodWasted geven we consumenten een concrete tool om voedselverspilling tegen te gaan. Dit doen we door het inventariseren van producten bij supermarkten die bijna moeten worden weggegooid vanwege de THT-datum (tenminste houdbaar tot datum). Via de app krijgen consumenten automatisch bericht van alle producten uit hun lokale supermarkt die bijna tegen de THT-datum aanzitten. De supermarkt biedt deze via de app aan tegen een gereduceerd tarief, zodat ze die goede producten niet weg hoeven te gooien. Hiermee creëren we een win/win/win-situatie: voor de supermarkten, voor de consumenten én voor het milieu.”

Getest bij 20 supermarkten
Het afgelopen half jaar is de app “Afgeprijsd” ontwikkeld én getest bij 20 supermarkten. August: “De resultaten zijn heel bemoedigend. Zowel wat betreft het downloaden en het dagelijks gebruik van de app als de verlaging van voedselverspilling. Supermarkten vinden het fijn een bijdrage te kunnen leveren aan het tegengaan van voedselverspilling. Gemiddeld drie procent van hun omzet wordt weggegooid. Elke procent (of een tiende daarvan)  die ze kunnen verminderen is meegenomen en zorgt voor extra marge. En bovendien is het ook goed voor de reputatie. “
Inmiddels werkt NoFoodWasted samen met 23 supermarkten. Tien procent van hun klantenbestand heeft de app gedownload. Daarvan heeft 35 procent zijn pushberichten geactiveerd.

Ambitie: komend jaar 300 supermarkten

“Onze ambitie is in het komend jaar in Nederland 300 supermarkten te laten deelnemen aan NoFoodWasted en onze app“, vertelt August enthousiast. “Het jaar daarop doorgroeien in België en Duitsland en daarna Frankrijk en Engeland. Tegen die tijd moeten er zo’n 3000 supermarkten in vier landen aangesloten zijn op de NoFood Wasted-app.” Om deze doelstelling te realiseren zal het jonge bedrijf het komend jaar doorgroeien naar zeven personeelsleden in Nederland. Over de grens wil NoFoodWasted gaan werken met lokale ondersteuning en verkoopteams.

Stemmen
Breng je stem uit op NoFoodWasted of één van de andere Rising Star deelnemers op de stempagina

Meer informatie
www.nofoodwasted.com
Twitter: @nfdwstd

Lees de verhalen van de andere RIsing Starkandidaten
Bird Control Group
veilig en diervriendelijk vogels verjagen met laser
DMS Holland BV
Innovatieve, brandstofbesparende motion control op jachten
NoFoodWasted
voedselverspilling tegengaan met app ‘Afgeprijsd’
PostboxNL
deze postbus stuurt post door naar je huis of je e-mail 

Tags: