Drie tips voor goede marketing - Masterclass Marketing Essentials

  • 20 november 2015
  • -Reacties

Op vrijdag 25 oktober hebben bij Yes!Delft een groep enthousiaste ondernemers de LiveWIRE masterclass Marketing Essentials gevolgd. Femke de Jonge, eigenaar van The Young, verzorgde de training. Uit deze masterclass hebben we drie tips gehaald voor een goede marketingstrategie. 

De masterclass bestond uit theorie, praktijkoefeningen en reflectie. De volgende onderwerpen kwamen aan bod:

  • Definieer de doelgroep voor je product en/of dienst (hierna product).
  • Positionering van je product in relatie tot die van de concurrerende producten of substituut producten.
  • Propositiedefinitie van je product.
  • Merkwaarde en de bijpassende stijl in relatie tot het product.

Drie tips voor goede marketing


Tip 1: Doelgroep
Het belangrijkste is dat je echt in contact komt met je doelgroep. Zorg dat je ze te spreken krijgt en vraag ze over hun leven, hun interesses. Probeer inzicht te krijgen in hun persoonlijkheid en hun dagelijkse beslommeringen. Als je enkele gesprekken heb gevoerd, zou je “personas” kunnen definiëren die een gemene deler zijn van de geïnterviewden. Door dit te doen kun je nu vaststellen wat je product voor invloed zou kunnen hebben op hun leven. Maakt het hun leven makkelijker of geeft het hen meer plezier? Zou het een direct probleem voor hen oplossen of wellicht een latent probleem verhelpen? Het hoeft niet alleen een functioneel probleem te zijn, maar kan ook een emotionele impact hebben. Of is het een combinatie ervan? Belangrijk is dan ook de vraag of je doelgroep voor je product of dienst wil betalen en in welke vorm. Willen ze direct als aankoop betalen of wellicht als service?

Is je doelgroep helder? Dan door naar de volgende tip!

Masterclass Marketing Essentials

Tip 2: Positionering  en propositie
Nu start het moeilijkste onderdeel. Hoe positioneer je jouw product tussen de bestaande producten? Positioneren is de inspanning die je moet verrichten om de klantperceptie te beïnvloeden zodat jouw product boven die van de concurrenten uitstijgt en in het vizier komt bij je doelgroep. Hoe kun je dit realiseren?

Blijf erop alert dat de inspanningen die je verricht ook effectief, van waarde en uniek zijn. Zorg dat je inspanningen bij je doelgroep beklijven en zij uiteindelijk tot aanschaf over gaan. Het monitoren van het effect op de inspanning is daarbij erg belangrijk.

Tip 3: Merkwaarde en de bijpassende stijlkenmerken
De vastgestelde propositie moet nu geladen worden. Hiermee hebben we de volgende doelstelling te pakken: hoe creëer je een MERK? Dit heeft alles te maken met hoe je bedrijf met de buitenwereld communiceert, hoe het zich gedraagt en wat de visuele stijlkenmerken zijn. Je zou van start kunnen gaan door je merkwaarde af te zetten tegen vergelijkbare firma’s, de zogenoemde archetypes. Archetypen zijn een verzameling onbewuste ideeën, denkpatronen en beelden die meestal aanwezig zijn in individuele psychen (geïntroduceerd door Carl Jung in 1919).

Bij branding en het creëren van marktwaarde: ‘Good marketing will boost good products’

Meer informatie?
Wil je meer informatie over de masterclass Essential Marketing? Stuur dan een mail naar harald.feijth@kvk.nl.

Tags: