HCI pakt het momentum weer op

  • 31 december 2010
  • -Reacties

Driekwart jaar na het winnen van de LiveWIRE Young Business Award 2009 kan Holland Container Innovations op zoek naar kapitaal voor een markt-introductie. “We hebben even low profile doorgewerkt, maar nu willen we het momentum van na de finale weer oppakken.” Holland Container Innovations (HCI) wil de wereld van de zeevracht veroveren met een stalen opvouwbare zeecontainer. Veel containers komen vol uit Azië, maar gaan leeg weer terug. Met de oplossing van HCI hoeven reders geen lucht te verschepen, want de containers laten zich snel opvouwen tot een kwart van hun gewone formaat. Ze zijn iets duurder in aanschaf, maar verdienen zich snel terug.

De mannen van HCI – ze zijn met z’n zevenen en een stagiair – werken nu hard aan de perfectionering van de ‘tweede generatie’ van de container, waarin alle verbeteringen uit het prototype zijn doorgevoerd. “Dan kan hijgecertificeerd worden en is hij in feite klaar voor productie,” zegt managing director Gunawan Kusuma van HCI. Er is veel gebeurd na de finale in januari. Allereerst leverde het winnen van de Award

HCI veel interesse op van potentiële zakenpartners en investeerders. Met die laatste willen ze nu weer gaan praten, want een wereldwijde marktintroductie komt steeds dichterbij en daarvoor is geld nodig. “We willen het momentum weer oppakken.” Na de finale hebben ze ook een rederij gevonden die wil meedoen aan een pilotproject waarbij vier containers in de praktijk worden getest. HCI probeert die bereidheid nog verder uit te onderhandelen. Kusuma: “Voor ons is het nog belangrijker te weten wat er ná de pilot komt. Als de resultaten goed zijn, gaan ze dan bestellen?” In ieder geval is het vertrouwen bij de ondernemers nog verder gegroeid. “Zo’n groot bedrijf toont niet voor niets interesse.”

Tags: