LiveWIRE: 2010 ook in Nederland succesvol

  • 11 april 2011
  • -Reacties

LiveWIRE heeft in 2010 in Nederland ruim 900 jonge ondernemers ondersteund. Wereldwijd heeft het programma aan ruim 1,5 miljoen ondernemers verspreidt over 21 landen haar diensten geleverd. In totaal hebben sinds de oprichting van het programma in 1982 al meer dan 8 miljoen jonge ondernemers contact gehad met LiveWIRE-programma's op internationaal niveau.

Met het bieden van persoonlijke begeleiding en een professioneel netwerk wil LiveWIRE de weerbaarheid en de kans op succes voor jonge innovatieve ondernemers vergroten. Een van de manieren om dit te doen is door een goed netwerk te bieden, onder andere door de inzet van social media. 21 landen worden middels het LiveWIRE netwerk met elkaar verbonden. Meer dan 130.000 jonge ondernemers nemen deel aan het LiveWIRE online sociaal netwerk.


Syntens

Sjoerd Keijser is Projectleider van LiveWIRE bij Syntens. Hij vertelt: ‘We richten ons met dit programma op de innovatieve jonge technisch georiënteerde ondernemer in Nederland. Deze weet lang niet altijd de juiste wegen te bewandelen om tot een succes te komen. We hebben in 2010 door de inzet van dit programma 735 starters kunnen helpen en met hen gekeken naar de kansen van het ondernemerschap. Het totale aantal innovatieve jonge ondernemers dat afgelopen jaar deelnam aan het programma kwam op 923. Daarmee zijn we erg tevreden.’

Shell LiveWIRE Award 2010

Een van de vele jonge ondernemers die in 2010 heeft geprofiteerd van het LiveWIRE programma is de onderneming Salusion uit Delft. Salusion won de Shell LiveWIRE Award 2010 en ontving daarmee naast 10.000 euro ook grote publiciteit. Benno Groosman van Salusion vertelt: ’Een adviseur van Syntens tipte ons voor de competitie. We deden mee met pitches, selectierondes en trainingen. Het was leuk om met twintig andere jonge ondernemers in contact te komen die voor dezelfde problemen stonden als wij. Hoe maak je een realistische schatting van je markt, hoe zorg je voor een goede financiële onderbouwing, dat soort vraagstellingen. We volgden bijvoorbeeld ook een masterclass zakelijk verleiden.’ De Shell LiveWIRE Award wordt uitgereikt tijdens een jaarlijks terugkerende competitie waarin technisch innovatieve deelnemers het tegen elkaar opnemen. De ondernemers worden beoordeeld op innovatie, ondernemingszin en groeipotentie.

Het succes

Karen Bellis van Shell LiveWIRE International: ‘LiveWIRE heeft een wereldwijd bereik, maar wordt geleverd met een lokaal tintje. Elk programma is ontworpen om in de lokale behoeften te voldoen en wordt geleverd door lokale mensen die echt begrijpen hoe de markt werkt. Alles met als doel om jongeren door middel van aanmoediging en ondersteuning kansen te bieden, op een manier die hen inspireert. ‘

Organisatie

Shell LiveWIRE Nederland is een van de 21 LiveWIRE programma's ondersteund door Shell over de hele wereld om de ondernemingszin bij jongeren te voeden. In Nederland wordt Shell LiveWIRE uitgevoerd door Syntens, het Innovatienetwerk voor ondernemers. Ook in 2011 zal Syntens via LiveWIRE weer met veel plezier advies, netwerk en Masterclasses aanbieden aan honderden startende ambitieuze ondernemers.

Tags: