Ambtenaar wordt technostarter!

  • 24 mei 2011
  • -Reacties

Floor Kist had al een leven als ambtenaar achter de rug totdat hij kansen zag om ondernemer te worden. Hij ontwierp software om een krachtenveldanalyse te kunnen maken van belangrijke beslissers en beinvloeders in een omgeving van een bedrijf of instelling. De tool kan worden gebruikt in bijvoorbeeld een beleidsvormingsproces. Met advies over marktintroductie zette Syntens de ondernemer op een het pad van een focusstrategie hoe de klant te benaderen. Concreet heeft dit al enkele klanten opgeleverd.

Floor Kist: “Beleid, projecten en plannen hebben altijd voor- en tegenstanders. Door de verschillende actoren in mijn tool in te vullen, krijgt de gebruiker een indicatie van de kansrijkheid van het project, maar ook advies over hoe hij die kansrijkheid kan laten stijgen.”

'Als je maar de dialoog aangaat..'

Innovatieadviseur Paulien Roovers zag de kansen van de technostarter: “Zijn oplossing is vernieuwend: zijn doelgroep is gewend om adviseurs in te huren of slaan soms zelfs de stakeholderanalyse over. StakeholderPro een softwaretool, is een innovatie in de public affair branche. De schaalbaarheid van software maakt een razendsnelle groei voor het bedrijf van Kist mogelijk, als je maar de dialoog met potentiële klanten en je netwerk aangaat. Dus adviseerden we hem om zijn marktintroductie hier op af te stemmen en zijn potentiële klant meer aan de hand te nemen. Het leidde tot een betere online propositie, het aanbieden van een gratis proefabonnement en focus op contact met de ondernemer achter het product.”

Paulien Roovers: “Wij adviseerden Kist ook om met potentiële klanten een vertrouwensband op te bouwen. Dit is voor een startende webondernemer vaak een probleem, een leuk product maar wie verkoopt het eigenlijk? Zijn jarenlange ervaring in het veld en opgebouwde reputatie schuift Kist na onze gesprekken niet langer onder stoelen of banken. Hij verkoopt je geen doosje software maar levert je op een slimme manier toegang tot zijn expertise.”

De eerste klanten

Intussen slaat de gekozen introductiestrategie aan en zijn de eerste klanten binnen. Potentiële afnemers zijn bureaus voor public affairs, adviesbureaus en organisaties voor projectmanagement. De laatste groep wordt benaderd via LinkedIn. De TU Delft gebruikt stakeholderPro bij de opleiding Consultancy. De Universiteit Leiden, Campus Den Haag, gebruikt stakeholderPro dit jaar in de leergang Public Affairs.

Paulien Roovers sluit af: “Dhr. Kist is nu zelf aan zet en gaat voortvarend aan de slag met zijn bedrijf ToolKist. Hij weet me te vinden als hij weer eerlijke feedback nodig heeft op zijn volgende innovaties: lancering in de VS en de ontwikkeling van de volgende generatie tools.”

Tags: